Meny

KONSERT: Lou Reed's Metal Machine Trio, Rockefeller, Oslo - mandag 26. april 2010

Sært og sterkt

Lou Reed lot alle de kjente låtene bli hjemme i New York, og kom i stedet til Norge med støy i bagasjen. Her avbildet fra en konsert i New York (Foto: Amy-Beth McNeely)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Lou Reed gir deg ingen låter, bare sonisk støy som kompromissløst hamrer løs på sansene fra alle kanter. Bergenfest kan vente seg en opplevelse utenom det vanlige i kveld.

OSLO (ABC Nyheter): 35 år etter at Lou Reed provoserte omgivelsene med det doble støyalbumet «Metal Machine Music» har han nå tatt konseptet på veien.

For mange overraskende, siden alle, den gang den kom, var enige i at «Metal Machine Music» var noe Lou Reed ga ut bare for å oppfylle en platekontrakt han ville ut av. Omtrent den eneste som var uenig var artisten selv, men så kunne han da heller ikke si annet enn at plata var seriøst ment, skulle han komme seg ut av platekontrakten.

Les intervju med Lou Reed her

35 år, nesten uspilt

Undertegnede var stor Velvet Underground- og Lou Reed-fan som måtte ha alt mannen ga ut, men ved «Metal Machine Music» gikk grensa. Så lett lot jeg meg tross alt ikke lure!

Likevel var gleden stor da en god venn (som hadde latt seg lure) etter to spillinger konkluderte med at feedbacken og gitarstøyen på «Metal Machine Music» var umulig å lytte på. Han ga meg plata.

Men jeg trengte ikke mer enn et par spillinger før jeg konkluderte det samme som kompisen. Plata manglet jo låter, melodier, harmonier og struktur, og den havnet kjapt i hylla, hvor den er blitt stående uspilt i 35 år.

Overrasket og begeistret

Det var derfor verken den store kunnskapen om eller intusiasmen for den vrange 68-åringens støyverk som førte veiene til Rockefeller mandag. Det handlet mye mer om en akademisk interesse, forundret som jeg var over at Reed, ved å ta konseptet på veien, fortsatt insisterte på at dette var stor, avantgardistisk kunst.

Stor var derfor overraskelsen da jeg halvannen time seinere forlot Rockefeller begeistret og fascinert over de mange fassettene støyen rommet og de mange aspektene den utforsket. Mens Reed og hans to avantgardistiske medmusikere Ulrich Krieger (saksofon) og Sarth Calhoun (assorterte laptoper og elektroniske virkemidler) i Metal Machine Trio kompromissløst bombarderte sansene med.

I bevegelse

For selv om støyen gjennomgående var infernalsk, så var den også i stadig bevegelse. Med frenetisk feedback, med lange dronepartier i John Cage/La Monte Young-ånd, med litt dempede og nesten ambientliknende passasjer og mot slutten til og med med noe som kunne likne melodiøs struktur.

Nesten hele tida med en uttrykksløs Lou Reed sittende bøyd over sine gitarer og keyboards, og med noen samplede enstavelsesord som det eneste som ved et par anledninger klarte å snike seg forsiktig inn i det skurrende lydbildet.  

Støyende orden i sonisk kaos

Sammen med Calhoun skapte Reed en kaotisk kakofoni, hvor dronene dro seg framover mens den hvite støyen hvirvlet rundt på alle kanter.

De var så egenrådige og (for det meste) helt melodifritt støyorienterte at musikken kunne bli vel strukturløs, var det ikke for Ulrich Kriegers voldsomme behandling av saksofonen et sted mellom de to andre. Han skapte det limet trioen trengte, og han skapte en slags støyende orden i det soniske kaoset. Samtidig som hans feberhete saksofonhyl kunne gå i klinsj med Reeds gitarutblåsninger.     

Fortsatt nysgjerrig

Etter et langt liv med utallige timer tilbragt i konsertsaler og på klubber, har jeg etter hvert måttet innrømme at tålmodigheten ikke lenger er hva den en gang var. Allerede etter en drøy halvtime begynner jeg ofte å kjede meg, også på konserter med artister jeg egentlig liker. For så pass langt inn i konserten har mønstreret som regel avtegnet seg. Du vet hva du har, og du vet hva du får.

Med Lou Reed's Metal Machine Trio vet du verken hva du har eller hva du får - slik at du selv etter halvannen time med støy fortsatt så nysgjerrig og fascinert at du ikke har rukket å gå lei.

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus