Norsk selskap har laget askealarm for fly

Teknologi utviklet ved NILU vil i nær fremtid gjøre det mulig for flyene å spore aske fra vulkanutbrudd opp til 100 km unna. På bildet ser vi en bakkeversjon av teknologien. Foto: Norsk institutt for luftforskning.
Teknologi utviklet ved NILU vil i nær fremtid gjøre det mulig for flyene å spore aske fra vulkanutbrudd opp til 100 km unna. På bildet ser vi en bakkeversjon av teknologien. Foto: Norsk institutt for luftforskning.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Et norsk selskap hevder at de innen et halvt år kan ha klart et system som oppdager aske på 100 kilometers avstand. Det skal gi piloten tid til å foreta en unnamanøver.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vulkanutbruddet fra den islandske vulkanen har ført til at alle har et forhold til aske og askeinnhold i lufta. Luftrommet over Norge og Europa for øvrig har vært stengt i lange perioder på grunn av et for høyt askeinnhold.

Nye regler lar flyselskapene i større grad selv vurdere om det er trygt å fly i områder med lav askekonsentrasjon.

Nå hevder det norske firmaet Nicarnica at de har teknologi for måling av aske, som kan monteres på fly i løpet av kort tid.

- Vi har hatt denne teknologien i mange år. Men nå har markedet endret seg radikalt på ett år uker, og nå vil plutselig «alle» ha det, sier direktør John Ackerman til ABC Nyheter.

Kan oppdage å 100 kilometers avstand

Vulkanutbrudd sprer aske som i realiteten er pulverisert stein – eller silikater, som trenger inn i flymotoren og blokkerer ventilasjonen. Flyets radar er ikke i stand til å fange opp asken, som kan skade selv i små mengder.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Teknologien han snakker om er et såkalt spektrometer som måler infrarød stråling. Ulike komponenter sender ut stråling med forskjellig bølgelengde. Spektrometeret separerer bølgelengdene og regner seg frem til askekonsentrasjonen.

Oppfinner Fred Prata måler en vulkan med apparatet.Oppfinner Fred Prata måler en vulkan med apparatet.

- Dette er en teknologi vi har jobbet med i fire til fem år. Vi er et forskningsinstitutt som ikke skal drive med kommersiell produksjon. Derfor ble det i fjor etablert et firma som skal kommersialisere produktet, sier avdelingsdirektør Kjetil Tørseth ved Norsk institutt for luftforskning (NILU) til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen


Nicarnica, som firmaet heter, hevder at apparatet kan oppdage og beregne askeinnholdet på avstander på inntil 100 kilometer.

- Det gir flygerne fem til sju minutters advarsel, sånn at de kan foreta en unnamanøver og fortsette ferden, istedenfor å bli satt på bakken som i dag, hevder Ackerman.

Artikkelen fortsetter under annonsen

To til tre måneder

Nicarnica har testet teknologien på fly, og det skal etter deres utsagn fungere. Men for å bruke det kommersielt, trenges det en del tilpasninger. De må blant annet finne en måte å overføre data fra apparatet til en skjerm i cockpit. Og teknologien må også samkjøres med annen programvare i flyene.

- Vi kan ha et apparat i løpet av to til tre måneder for montering på kommersielle testfly. Så trenger vi like lang tid på testing og feilretting, sier Ackerman.

For å få systemet tilpasset og sertifisert for kommersielle passasjerfly, sier Løseth at de trenger kapital, og at samarbeid med andre aktører er helt nødvendig.

- Jeg vil ikke gå ut med navn på de som er interessert, men vi har fått henvendelser fra flyselskaper, flyprodusenter og fra deleprodusenter, sier han.

Og prisen?

- Vi har tatt 300.000 kroner for bakkesystemet vårt. Et system for fly blir en del dyrere, og jeg vil anta at prisen kan komme til å ligge på 100.000 dollar, sier Ackerman.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Detektoren skal være i stand til å måle konsentrasjoner ned til 0,002 gram aske per kubikkmeter luft, som er grensen man i EU har blitt enig om å tillate flyging i.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke så enkelt

Norsk institutt for luftforskning mener at teknologien kan spare flytrafikken for store kostnader og ikke minst de reisende for kanselleringer og forsinkelser. I dag blir all flytrafikk innstilt når det meldes om vulkanskyer, på grunn av den risikoen de representerer for flymotorene.

- Norsk institutt for luftforskning er blant de fremste i verden på dette området. Vi, som alle andre, hadde blitt stolte om det var en norsk løsning som blir toneangivende. Det er fantastisk at norske miljøer ligger i bresjen, sier pressesjef i Avinor, Sindre Ånonsen, til ABC Nyheter.

Men han understreker samtidig at de ikke er opp til Avinor å ta stilling til den nye teknologien, og at man uansett ikke kan etablere noe eget system i Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Alt må være forankret i et internasjonalt regelverk, sier han.

Og han legger til

- Men det er ingen tvil om at situasjonen vil utløse bedre satsning på måleverktøy og teknologi.

Hos SAS sentralt vil de ikke si noe om dette er en teknologi de kommer til å ta i bruk.

- Om det er noe vi kommer til å ta i bruk, kan jeg ikke svare på. Nå er jo vulkaner og aske veldig aktuelt, men det kan finnes andre saker som er viktigere å prioritere, sier pressesjef Elisabeth Manzi i SAS-konsernet.

- Vi monterer ikke engang en ny mutter uten at den er godkjent av myndighetene. Så ille er det. Eller så bra er det, er vel riktigere å si. Det er jo her din sikkerhet ligger, at vi ikke monterer noe som ikke er godkjent.