Meny

Full stans på Island

All flytrafikk ut og inn til Island blir hindret av en aske fra vulkanen Eyjafjallajökul. Arkivbilde av Keflavik-flyplass. Foto: Andreas H. Lunde / ABC Nyheter
All flytrafikk ut og inn til Island blir hindret av en aske fra vulkanen Eyjafjallajökul. Arkivbilde av Keflavik-flyplass. Foto: Andreas H. Lunde / ABC Nyheter

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Vinden har snudd. Nå får islendingene smake litt av sin egen aske.

ISLAND (ABC Nyheter): Hittil har asken fra vulkan Eyjafjallajökul blåst rett til havs og mot Europa. Nå blåser den mot hovedflyplassen i Keflavik.

Se de siste bildene fra Eyjafjallajökull her.

- Det går ingen fly før midnatt, tidligst, opplyser Hjordís Gudmundsdottir, som er infosjef hos ISAVIA (tilsvarer norske AVINOR).

Ingen kan i øyeblikket svare på hvor mange passasjerer som sitter fast på vulkanøya.

- I går skrev islandske medier at det var 4.000 passasjerer her. Hvor mange som er her nå, vet jeg ikke sier Gudmundsdottir.

Keflavik ble stengt for trafikk fra klokken 07.00 fredag morgen. Noen flyselskaper fikk sendt avgårde flyene sine før det tidspunktet.

- Fem fly tok av fra Keflavik før klokken syv, så hvor mange som ufrivillig er igjen på Island nå, vet jeg ikke.

Kan fly internt

I Reykjavik er himmelen blå og delvis overskyet og det er ingen aske å se. Fra innenriksflyplassen i Reykjavik lurer flyselskapene på hva de skal gjøre.

- Jeg står faktisk og ser på et fly som tar av nå, sier Gudmundsdottir. Det er et lite privatfly som kun flyr visuelt og ikke på instrumenter.

- Flyselskapene som flyr passasjerer innenlands er i et møte og snakker om hva de skal gjøre. De kan også velge å fly visuelt.

De som er askefaste på øya, vil om ikke annet kunne få seg en luftig sightseeing fra lufta, om de ønsker det mens de venter.

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus