Sam & Max i toppform

Sam & Max i toppform
Sam & Max i toppform
Artikkelen fortsetter under annonsen

Freelancepoliti-heltene er tilbake i sin tredje sesong.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Sam and Max Sesong 3 Episode 1: The Pinal Zone

Slippdato:15.04.2010
Utvikler:Telltale Games
Sjanger:Adventure
Aldersgrense:Teen (13 år)
Plattform:PC, Mac, PS3, Ipad

Sam & Max-serien, som stammer tilbake til Steve Purcells tegneseriekarakterer som senere fikk hovedrollen i sitt eget klassiske Lucas Arts-utviklede adventure-spill på 90-tallet, er nå inne i sin tredje sesong av den episodiske serien utviklet av Telltale Games.

Første episode er her og den setter ann tonen for en sesong som blir om mulig enda sprøere enn de foregående. Vi kastes inn i handlingen der våre helter er tatt til fange av en kjempestor utenomjordisk ape ved navn General Skunkape, som er fast bestemt på å ødelegge hele verden. Dette fungerer imidlertid bare som en innledning før vi forflytter oss tilbake i tid og må jobbe oss fram til den nå mer eller mindre kjente konklusjonen.

En klassisk formel

Vi snakker selvfølgelig fortsatt om den klassiske adventurespill-formelen med peking og klikking, bortsett fra at Sam styres med piltastene denne gangen, ikke ulikt kontrollene i Tales of Monkey Island fra samme utvikler. Det er et lite tap å ikke kunne styre på den klassiske adventurespill-måten, men det fungerer faktisk helt fint. Spillets mekanikker og menyer har også fått en generell overhaling og har blitt mer strømlinjeformet. Jeg opplevde en irriterende bug i inventory-vinduet som fikses ved at vinduet åpnes på nytt, men det må regnes som et mindre problem i et ellers velfungerende system.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Telltale beviser gang på gang at de vet hvordan de skal bygge opp gode adventure-spill, med kreative men ikke umulige oppgaver, og den komiske teften som er nødvendig for å leve opp til klassikere i sjangeren. Det hjelper selvfølgelig at studioet består av diverse veteraner fra LucasArts, deriblant Dave Grossman, og at Steve Purcell selv også bidrar til utviklingen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Max i førsteperson

Den største forandringen i denne sesongen er at man også har mulighet til å styre Max, noe som betyr at man går inn i førsteperson og får tilgang til Max sine nyervervede mentale evner. Han kan nemlig nå teleportere seg selv og Sam til alle steder man tidligere har vært som har en telefon. Han har også mulighet til å se inn i fremtiden, noe som ofte er veldig nyttig for å komme videre i spillet. Det er også lagt opp til at flere evner skal legges til etter hvert som historien utvikler seg. Evnene er godt integrert som en viktig del av mange av spillets oppgaver som byr på passe vanskelige utfordringer underveis.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det tas også et byks fremover når det gjelder grafisk kvalitet i denne sesongen. Spillet har fortsatt den sjarmerende enkelheten over seg når det gjelder det visuelle, men lys brukes effektivt, partikkeleffektene er bedre og spillet har fått en kledelig filmstøy-effekt. Alt dette gjør at man opplever den grafiske presentasjonen som mer polert og gjennomtenkt en tidligere. Likevel burde de fleste moderat utstyrte PC-er og Mac-er kunne kjøre spillet uten problemer.

Tre-fire timer trenger du på å komme deg gjennom første episode av denne tredje sesongen som har fått navnet The Devils Playhouse. Historiemessig er den mest for en smakebit å regne, mens man presenteres for nye elementer og karakterer. Den vitner imidlertid om at denne sesongen kan bli den beste hittil og er du svak for klassiske adventure-spill med bisarr humor og god oppgaveløsing er det ingen grunn til å stå over denne sesongen av Sam & Max.

De resterende fire episodene vil komme ut med omtrent en måneds mellomrom.