Asken vil pudre klesvask og biler
Aske fra Island kommer trolig til å drysse ned over biler og klesvask her i landet. Frank Olsen fra Båtsfjord mener bilen ble dekket med aske allerede onsdag.
Utslippet fra vulkanen Eyjafjallajökull er så omfattende at det utvilsomt vil merkes på bakken her i landet, sier Kjetil Tørseth i Norsk institutt for luftforskning (NILU). Tørseth er avdelingsdirektør for atmosfære og klima.
– Jeg tror absolutt det vil merkes som støv på flater som er utsatt, for eksempel biler og klesvask som henger ute, sier Tørseth til NTB.
Partiklene er såpass store at de kommer til å falle ned av seg selv som støvdryss fra himmelen. Langs kysten vil de trolig komme med regnet.
Snødde aske
I Finnmark kommer nedbøren fortsatt som snø, og onsdag ettermiddag snødde det i omkring en time. Onsdag morgen var bilen til Frank Olsen i Båtsfjord nyvasket og ren. Torsdag morgen merket han med en gang at noe var utenom det vanlige.
– Jeg kjente det var noe fuktig og litt klebrig på gelenderet på trappa. Jeg fikk det på hånden, og tenke med en gang at dette ikke var søle. Det samme laget var på søppeldunken, og på bilen. Jeg har sett vulkansk aske før, og vet hva det er. Den er klebrig, og akkurat som gjørme, sier Olsen til NRK.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenMeteorologisk institutt utelukker ikke at aske kan ha kommet seg fra Island til Norge allerede onsdag.
– Det er absolutt ikke umulig. Asken beveger seg fort i høyere luftrom, så at den kan ha kommet fra Island til Båtsfjord tidlig i går utelukker jeg ikke. Det er jo en grunn til at luftrommet i nord ble stengt allerede onsdag kveld, sier vakthavende meteorolog Vidar Eng.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenMer nedbør
Ifølge Kjetil Tørseth fra NILU vil vulkanpartiklene som finnes i skyene kunne føre til økt nedbør i enkelte områder. Denne sure nedbøren, som da også inneholder svovel, vil føre til økt surhet på bakken.
– På grunn av utslippshøyden og de værforholdene som råder i denne høyden, vil skyen med stor sannsynlighet vaskes ut etter cirka ti dager, sier han. Han mener ellers det er liten risiko for skade på økosystemene.
Artikkelen fortsetter under annonsenNILUs målestasjon i Aust-Agder hadde torsdag ettermiddag registrert vulkanstøv som var kommet inn over Rogaland og Agder.– Det ville ikke overraske meg om folk der vil kunne se et disig lag av vulkanstøv på himmelen, sier Tørseth
Vil dreie mot sør
– Det ser ut til at vinden vil dreie i sørlig retning fra Island og at det gradvis vil kunne lette i Nord-Norge i løpet av helgen. Men dette er bare antakelser foreløpig, sier direktør Anton Eliassen ved Meteorologisk institutt til NTB.
Først fredag morgen vil meteorologene ha klar en prognose for utviklingen de neste ti dagene. Muligheten for en langvarig lammelse av norsk luftfart er i høy grad til stede. Grunnet ulik vindstyrke på ulike høyder, vil spredningen av vulkanasken bli stor.
– Partiklene kan gå meget langt og være i luften i fem til sju dager, sier Eliassen.
Artikkelen fortsetter under annonsenHvor lenge luftfarten blir rammet, avhenger av vindretningen og varigheten av utbruddet fra Eyjafjallajökull. Regnvær vil kunne lette situasjonen.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Ukevis
Dersom vulkanasken skulle forsvinne fra luftrommet i Nord-Norge i løpet av helgen, kan det bli aktuelt å åpne opp igjen for flytrafikk i deler av landet. Men sannsynligheten er liten for at alle restriksjoner forsvinner i løpet av helgen.
I Europa er om lag 25 prosent av all flytrafikk rammet. Luftrommet over en rekke land er stengt, og innstilte fly rammer passasjerer over hele verden.
– Det er stans i all trafikk inn og ut av norske flyplasser, i første omgang ut fredag. Utsiktene for de nærmeste dagene er heller ikke gode, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp).
Artikkelen fortsetter under annonsenMyndighetene forbereder seg på at situasjonen kan komme til å vare i ukevis. Assisterende direktør Bjørn Guldvog i Helsedirektoratet sier akuttberedskapen står overfor den alvorligste utfordring noensinne.
– Det er spesielt hjerteinfarkt, hjerneblødning, kompliserte fødsler og ulykker vi har oppmerksomheten rettet mot, sier han.
Ikke farlig
Hvert døgn blir i gjennomsnitt 50 pasienter fraktet via luftrommet i Norge. Av disse har 35 behov for akutt behandling. Nå skal ambulansetjenesten styrkes og leger og helsepersonell omdisponeres. Akuttberedskapen skal økes ved lokalsykehus og sykestuer og samarbeid med sykehus Finland og Sverige er aktuelt.
Artikkelen fortsetter under annonsenDet er også innledet en dialog med Forsvaret for å se om det finnes andre løsninger for å transportere akutt syke. I tillegg kan Luftfartstilsynet komme til å innvilge dispensasjoner slik at legehelikoptre kan fly i lav høyde, men dette er foreløpig ikke et tema.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Det finnes partikler i lufta fra bakken og opp til 50.000 fot. Vi kommer ikke til å ta noen sjanser med sikkerheten, sier luftfartsdirektør Heine Richardsen til NTB.
Helseminister Anne-Grete Strøm-Erichsen (Ap) understreker at det foreløpig ikke er nødvendig å ta bestemte forholdsregler som følge av askenedfall. Drikkevann og beiteområder er ikke berørt, men biler og klesvask kan komme til å bli pudret.
– Jeg tror absolutt det vil merkes som støv på flater som er utsatt, for eksempel biler og klesvask som henger ute, sier Kjetil Tørseth i Norsk institutt for luftforskning (NILU).
Sprengt kapasitet
Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) oppfordrer transportsektoren til å gjøre hva den kan for å gi et tilbud til dem som er rammet av flystansen. NSB har allerede strukket sin kapasitet til det ytterste, men rapporterer likevel om fulle tog på enkelte avganger.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Vi gjør det vi kan for å tilfredsstille kundene våre, men klarer det ikke på alle distanser. Til det er pågangen altfor stor, sier informasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i NSB.
Også ekspressbussene, Hurtigruten og ferjene ut av Norge fylles opp som følge av at flyene står.
– Et fly er sårbart for vulkansk aske. Det kan sammenlignes med en sandblåsing, sier SAS’ basesjef i Norge, Eivind Bjurstrøm. Konsekvensene varierer fra ripete vinduer til noe så alvorlig som motorstans.
– Asken går inn i motorens brennkammer, der den vil få en høy temperatur og smelte, noe som vil kunne tette motoren. Da gir ikke motoren noen skyvekraft. På godt norsk betyr det at den stopper. Men dette skjer kun ved høy konsentrasjon av aske, og det er ikke veldig vanlig, sier Bjurstrøm. (©NTB)