Verstinger knuser klimaambisjon

Oljeindustrien, veitrafikken ødelegger for klimamålene. Sleipner. Foto: Kjetil Alsvik/Statoil. Lastebiler fra Colourbox og Jørgen Kosmo er fanget av Morten Holm / SCANPIX. Montasje: ABC Nyheter.
Oljeindustrien, veitrafikken ødelegger for klimamålene. Sleipner. Foto: Kjetil Alsvik/Statoil. Lastebiler fra Colourbox og Jørgen Kosmo er fanget av Morten Holm / SCANPIX. Montasje: ABC Nyheter.
Artikkelen fortsetter under annonsen

En «skitten» oljesektor og økte utslipp fra transportsektoren gjør at regjeringen ikke når sine ambisiøse klimamål, tror riksrevisor Jørgen Kosmo.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

(ABC Nyheter): Torsdag presenterte Riksrevisjonen sin rapport om oppfølging av norsk klimapolitikken. En av konklusjonene var at ambisiøse mål om å overoppfylle Kyoto-avtalen mest sannsynlig ikke lar seg gjennomføre.

Årsak: Fagre løfter blir ikke fulgt av konkrete virkemidler.

Les også: - Sår tvil om Jens’ klimamål

Riksrevisor er klar på at sterkere virkemidler må på plass.

- Når man ser hvor mye utslippene har vokst i petroleum- og samferdselsektoren vil dette målet bli en betydelig utfordring. Det er lite sannsynlig at man klarer å nå det. De kan beslutte nye virkemidler, men med dagens virkemidler er det lite sannsynlig, sier Kosmo til ABC Nyheter.

Vil ha økt klimafokus

Klimagassutslippene fra norsk olje- og gassproduksjon er nær doblet siden 1990. De siste åra har også utslippene økt mer enn produksjonen.

- Hovedgrunnene til dette er manglende investeringer i klimatiltak. Dette henger nok sammen med kvotepriser og bedriftsøkonomiske hensyn, sier Kosmo.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Riksrevisjonen etterlyser nye styresignal for å sikre at oljesektoren tar klima på alvor. I Riksrevisjonens rapport heter det at kostnadseffektivitet har vært det styrende prinsippet for oljesektoren.

- Man har mulighet til å legge større vekt på klima. Da må man fra Storting og regjering giandre styringsignal til olje- og energidepartementet, sier Kosmo.

Får ikke transport over på bane

Rapporten mener at klimatiltak vil være kostnadseffektive, dersom det legges til grunn en økt kvotepris.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Samferdselssektoren sakker også akterut i klimapolitikken.

- Her er det kanskje alle flest utfordringer. Dette vedrører så mange sektorer, og berører folks adferdsmønstre. Ambisjonen om å få mer gods over på båt og jernbanen har ikke vært vellykket. Det går nesten den andre veien. Dersom man skal snu dette, må man ha sterkere virkemidler, sier Kosmo.

Han har imidlertid ikke tro på at økte avgifter er det beste virkemiddelet.

- Vanskelighetene med avgifter i denne sammenheng er at de ikke skiller mellom helt nødvendig nyttekjøring og forflytning som kunne vært gjort på en annen måte. Det gjør det til et vanskelig virkemiddel å bruke, sier Kosmo.