Derfor står flyene

Vulkansk aske kan forårsake alvorlig skade i flymotorer og i verste fall ende i motorstopp eller katastrofe. Foto: AP / Scanpix.
Vulkansk aske kan forårsake alvorlig skade i flymotorer og i verste fall ende i motorstopp eller katastrofe. Foto: AP / Scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vulkansk aske kan forårsake alvorlige skader i flymotorer, bilmotorer og andre kjøretøy og har ført til flere store nestenulykker.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

(ABC Nyheter): En enorm sky av aske fra den islandske vulkanen Eyjafjallajökullen lammer flytrafikken i Norge og i store deler av Nord-Europa.

Det skyldes at vulkansk aske kan forårsake alvorlig skade i flymotorer og i verste fall ende i motorstopp eller katastrofe.

Vulkansk aske består av svært finkornede partikler av stein eller mineraler som kan kile fast maskineri. I tillegg er slik aske vanskelig å oppdage fra et fly og den synes heller ikke på værradaren.

Det eneste kjente motmiddelet er å legge om rutene, det vil si å fly rundt, over eller under askeskyen.

Motorene kveles

Det farligste fenomenet er at askepartiklenes smeltepunkt er lavere enn turbinmotorenes arbeidstemperatur. Dette fører til at asken smelter til en tyktflytende, lavalignende masse, som sakte flyter bakover i motoren og kveler den.

Uten motorkraft blir jetfly forvandlet til glidefly, om enn dårlige sådan, skriver Metereologisk Institutt på sine nettsider.

Når et fly flyr gjennom en askesky høyt oppe i atmosfæren, gnisser askepartiklene mot flykroppen og genererer statisk elektrisitet. Dette kan observeres som mange små elektriske utladninger, som kalles St. Elms ild.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Slike utladninger fører til forstyrrelser i radiosambandet, slik at besetningen ikke får varslet noen eller bedt om assistanse.

I tillegg er askepartikler veldig harde og med skarpe kanter. Dermed risikerer fremovervendte overflater å bli effektivt sandblåst og matte, noe som vil forhindre sikten til piloter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flere nestenulykker

Det finnes mange eksempler på at vulkanske aske har skadet jetfly.

Etter et vulkanutbrudd i Galunggung i Indonesia i 1982, fløy en Boeing 747 fra British Airways inn i en vulkansky utenfor Indonesias hovedstad Jakarta. Det førte til at alle de fire motorene ble tilsmusset og stoppet. I løpet av kort tid begynte flyet å stupe mot bakken. Flyet, emd 263 personer om bord, sank fra 11.000 meter til 3500 meter før mannskapet med et nødskrik klarte å starte en av motorene slik at flyet kunne nødlande på flyplassen i Jakarta.

Og i 1989 holdt det på å gå helt galt med Boeing 747 fra KLM over Anchorage i Alaska. Flight 867 fløy inn i det pilotene trodde var en normal sky, men som viste seg å være en sky av vulkansk aske. Asken tettet til motorene og fikk det elektriske systemet til å klikke. Flyet, med 231 passasjerer og 14 besetningsmedlemmer, falt 3,2 kilometer før pilotene fikk start på motorene igjen og kunne lande trygt.

Den ekstremt skadelige asken påførte imidlertid flyet skader for 80 millioner dollar.

Etter hendelsen i 1982 ble det opprettet flere Volcanic Ash Advisory Centre (VAAC), som har som oppgave å utstede varsler om vulkansk aske i atmosfæren: Volcanic ash advisory (VAA).