Slik skal Twitter tjene penger

Twitter grunnleggerne Evan Williams (til venstre) og Biz Stone har endelig funnet en måte å tjene penger på. Her poserer de på kontoret til Twitter i San Francisco. (Foto: AP Photo)
Twitter grunnleggerne Evan Williams (til venstre) og Biz Stone har endelig funnet en måte å tjene penger på. Her poserer de på kontoret til Twitter i San Francisco. (Foto: AP Photo)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nettsamfunnet håper å snu vekst til fortjeneste med ny annonsepakke.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Helt siden starten i 2007 har nettsamfunnet Twitter hatt en enorm vekst. Ifølge comScore hadde Twitter.com 22,3 millioner unike brukere i mars, sammenlignet med 524.000 året før.

Men grunnleggerne Evan Williams og Biz Stone har hittil ikke funnet noen måte å tjene penger på det populære nettstedet.

Idag lanserer Twitter annonsepakken Promoted Tweets, og håper å kunne snu veksten til fortjeneste, skriver New York Times.

Med Promoted Tweets kan annonsører kjøpe søkeord, som viser seg som linkede innlegg på søkeresultatsiden.

Flere store selskaper har allerede kjøpt annonser, inkludert Sony Pictures og kaffekjeden Starbucks.

Rydde negativ omtale

Starbucks publiserer ofte innlegg på Twitter om sine tilbud, men meldingene drukner raskt i de tusener av innlegg fra brukere som tilfeldigvis bruker ordet Starbucks.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Når en Twitter-bruker søker etter et ord en annonsør har kjøpt, vil den nyeste meldingen fra annonsøren vises øverst i resultatene, selv om det ble skrevet mye tidligere.

Selskaper vil også være i stand til å luke ut negativ omtale om et produkt. Som for eksempel hvis en film får mye dårlig kritikk, kan filmselskapene bruke de fremmete innleggene til å linke til positive anmeldelser.

Forstyrrende?

Google har lenge operert med salg av søkeord. Google-brukerne er derfor blitt vant med å se annonser til høyre for søkeresultatene

Twitter-brukerne vil derimot se reklameinnleggene i sin personlige strøm av innlegg fra ”followers”.

Twitter skal være klar over problemet, og skal prøve å finne ut hvordan brukerne selv kan bestemme hvilke annonseinnlegg som kan vises, basert på emner de skriver om, geografisk plassering eller felles interesser hos folk de følger.