- Ulykken skyldes menneskelig svikt

Et av de to polske regjeringsflyene Tupolev Tu-154, observert på flyplassen i Krakow i okotber 2008 (Foto: Reuters)
Et av de to polske regjeringsflyene Tupolev Tu-154, observert på flyplassen i Krakow i okotber 2008 (Foto: Reuters)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flygesjefen i Norwegian avviser at Tupolev Tu-154 er et gammelt og utrygt fly. Han tror pilotene på det polske ulykkesflyet ble presset.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

(ABC Nyheter): Årsaken til flyulykken utenfor den russiske byen Smolensk lørdag, som kostet president Lech Kaczynski og en rekke andre polske ledere livet, er ennå ikke kartlagt.

De første analysene av Tupolev-maskinens taleregistrator og ferdskriver viser at piloten på det polske ulykkesflyet fikk beskjed om at det var svært dårlige værforhold på flyplassen i Smolensk.

Frynsete rykte

Den polske regjeringen har i lengre tid brukt to Tu-154 passasjerfly til å transportere myndighetene i landet.

Sikkerhetsmessig har Tupolev Tu-154 et noe frynsete rykte. Den verste flyulykken på norsk jord, flyulykken på Operafjellet på Svalbard den 29. august 1996, involverte en Tu-154. Alle 141 ombord omkom.

Siden 1973 er det registrert 29 flyulykker med denne flytypen.

Se listen her over tidligere alvorlige flyulykker med Tupolev 154.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Menneskelig svikt

Russiske Tupolev ble designet på midten av 1960-tallet. Modellen Tu-154 er et tremotors passasjerfly som ble satt i rutetrafikk i 1972.

Flygesjef i Norwegian, Tomas Hesthammer, avviser at flyet er umoderne.

- Tupolev er et sikkert og robust fly, laget for å lande på tundraen. Aldersmessig kan det sammenlignes med DC9, forteller Hesthammer til ABC Nyheter.

Han bekrefter at flyet har et frynsete rykte, men sier de mange ulykkene med Tupolev skyldes menneskelig svikt.

- Det har vært en del ulykker med denne flytypen. Men disse har skjedd utenfor luftfartsmiljøet. Det vil si, det finnes ingen dokumenterte flyulykker med Tupolev som utelukkende skyldes teknisk feil, sier Hesthammer, og trekker frem ulykken på Operafjellet som eksempel:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Ulykken på Svalbard var ren menneskelig svikt.

Utsatt for press

Den russiske forsvarsstaben mener at piloten i ulykkesflyet kan ha blitt presset til å utføre flere landinger enn det som er normalt, fordi de var forsinket til minneseremonien.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Polens sjefanklager, Andrzej Seremet, opplyser mandag ettermiddag at dette ikke er tilfelle.

– På det stadiet granskingen befinner seg nå, har vi ingen opplysninger som støtter dette, sier Seremet.

Hesthammer tror press på pilotene kan være en årsak til ulykken.

- Det er forskjell på det å fly sivilt og militært. Presset for å lande har nok vært overveiende, og langt utover sikkerthetsreglene for fly. Sikkerheten på selve flyet var nok i høysete, og de hadde sikkert verdens beste piloter bak spakene.

Ulykken ville aldri ha skjedd i sivil lufttrafikk, mener Hesthammer.

- Jeg tror det har vært noen dårlige beslutninger her, der pilotene har blitt presset til å lande flere ganger.

- Reglene er at du etter to landingsforsøk drar videre til en annen nærliggende flyplass, sier han.

En rekke hendelser

En flyulykke skjer som regel av en rekke hendelser, sier Hesthammer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Ulykken kan ha skjedd i kombinasjon av stort press, dårlig vær og dårlige instrumenter på flyplassen, mener flygesjefen.

Et av forholdene som fortsatt er uavklart er at flyet skal ha dumpet bensin før det skulle lande.

- Det er teoretisk mulig at de har gjort det, men dumping av drivstoff før landing er ikke vanlig. Det er mest vanlig hvis man oppdager noe galt etter man har tatt av, og må lande igjen. Da kan man dumpe drivstoff for at flyet ikke skal være så tungt, sier Hesthammer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sjeldent syn i Norge

Flytypen er i dag et sjelden syn i Norge.

- Det hender det dukker opp på Gardermoen, men det er sjelden på grunn av støy fra flyet, sier Hesthammer.

Polski Radio nevner også i reportasjen sin at flyet mest sannsynlig blir satt på bakken i Europa i 2016 på grunn av nye EU-regler om støy.

Teknisk svikt i januar

I januar i år kjørte Polski Radio en reportasje om sikkerheten på Tu-154, som i lengre tid har blitt brukt til å frakte viktige polske politikere og statsledere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I reportasjen blir det stilt spørsmål om hvorfor den polske regjeringen bruker en så utdatert flytype til å frakte viktige personer.

Bakgrunnen for radioreportasjen i januar var at et av de to flyene som brukes av regjeringen, fikk tekniske problemer da det skulle frakte 18 polske redningsarbeidere tilbake fra Haiti.

Flyet var på vei til Polen da det fikk problemer med styresystemet. En flytekniker klarte å fikse problemet på stedet, og flyet måtte returnere til Haiti.

- Umoderne og dyre i drift

Flyet er blitt eksportert til flere ikke-russiske flyselskap.

En redaktør for et polsk militærmagasin forteller til Polski Radio at flyene er robuste og til å stole på, men umoderne og dyre å vedlikeholde. Han sier også at flyet kun har en maks rekkevidde på 5000 kilometer, og må derfor gjøre mellomlandinger på lengre flygninger.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Hvis man skal fly lengre turer med denne typen, for eksempel over Atlanterhavet, må man foreta minst en mellomlanding enten på Island eller i Irland, sier han.

Ble lovet nye fly

Ifølge Polski Radio skal forsvarsministeren i Polen, Bogdan Klich, ha blitt forsikret av finansminister Jacek Rostowsk om at midler til nye VIP-fly var sikret i budsjettet for 2010.

Regjeringen skulle leie inn et Embraer-175 tomotors passasjerfly fra LOT Polish Airlines.

Det første Embraer 175-flyet skulle være tilgjengelig allerede til våren.