Kan ha hatt for lite drivstoff

KRASJLANDET: Her ligger vrakrestene fra flyet som krasjet få kilometer fra rullebanen i Smolensk. Foto: Scanpix.
KRASJLANDET: Her ligger vrakrestene fra flyet som krasjet få kilometer fra rullebanen i Smolensk. Foto: Scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Piloten skal ha dumpet flybensin for å gjøre det lettere å lande, før ulykken som krevde 96 menneskeliv.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Opptakene vi har, bekrefter at det ikke var tekniske problemer med flyet, sier den russiske granskningslederen Aleksandr Bastrykin og viser til opptaket av kommunikasjonen mellom flyet og russiske flygeledere.

Ifølge The Times har flere russiske medier rapportert at piloten dumpet flybensin før han forsøkte å lande for første gang. Avisen skriver at dette indikerer et mekanisk problem på flyet.

Et resultat av dumpingen vil også være at flyet gikk tom for drivstoff, og måtte forsøke å lande i sitt fjerde forsøk.

Ifølge Bastrykin var piloten informert om de svært vanskelige værforholdene, men han valgte likevel å forsøke å lande flyet.

Det russiske luftforsvaret hevdet lørdag at piloten gjentatte ganger skal ha sett bort ifra instruksjoner fra russiske flygeledere.

Polens president Lech Kaczynski og 95 andre mennesker omkom da flyet styrtet i Smolensk vest i Russland lørdag morgen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Begge de såkalte svartboksene, flyets ferdsskrivere, har blitt funnet. Ifølge russiske etterforskere har en tidlig undersøkelse vist at piloten avviste kontrolltårnets anvisninger.

Nå gjenstår det å se om ferdsskriverne kan si noe om årsaken til avvisningen.

Russisk media har også tidligere skrevet at president Lech Kaczynski i 2008 personlig overprøvde beskjeder fra kontrolltårnet i Georgias hovedstad Tblisi, og kommanderte piloten til å lande, til tross for advarsler.