Refser toppklubber for burgeravtale

- USUNT: Slik ser bildet av SIF-menyen i Drammen ut. Foto: Faksimile godset.no.
- USUNT: Slik ser bildet av SIF-menyen i Drammen ut. Foto: Faksimile godset.no.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flere eliteserieklubber har inngått avtaler om egne menyer hos McDonald's. Det liker ernæringsfysiolog Magnhild Kolsgaard dårlig.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Burger-avtalene

* Eliteserieklubbene Lillestrøm, Strømsgodset, Brann og Start har inngått samarbeid med McDonald's om lokale menyer, hvor noe av inntekten for salget går direkte til klubben, mot at klubben setter sitt navn på menyen.

* I Drammen kan du kjøpe en SIF-meny, hvor fem kroner går til Strømsgodset. Det samme gjelder for LSK-menyen i Lillestrøm.

* Også i Bergen planlegges en egen Brann-meny, samt ekstra opplegg på kampdagene.

* I Kristiansand selges billetter sammen med menyer hos McDonald's.

Kilde: Ikstart.no , Brann.no , Lsk.no og Godset.no

(ABC Nyheter): Flere eliteserieklubber har inngått avtaler med McDonald's om egne menyer.

Under navnet SIF-meny selges hamburger, pommes frittes og brus i Drammen, mens LSK-menyen i Lillestrøm inneholder to hamburgere, pommes frittes og drikke. Det får klinisk ernæringsfysiolog Magnhild Kolsgaard ved Barneklinikken på Ullevål universitetssykehus til å se rødt.

- Dårlige forbilder

- Vi snakker hele tiden om at voksne og foreldre burde være gode forbilder for barna sine, og jeg vil ikke si at klubbene her er gode forbilder, sier Kolsgaard til ABC Nyheter.

Hva synes du? Si din mening i kommentarfeltet nederst i saken.

I tillegg til Strømsgodset og LSK har også Brann og Start avtaler med McDonald's lokalt. Kolsgaard forteller at menyene som promoteres er både energitette og fulle av mettet fett og sukker.

- Dette er ikke en type mat man vil anbefale til idrettsutøvere, og det er generelt ikke sunn mat. Det så heller ikke ut som det var en sunn meny som var valgt, sier Kolsgaard.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les McDonald's svar: McDonald's: - Ikke usunt

- Feil

Hun mener det er en feil måte å tjene penger på, og feil signal å gi når det virker som om sunne idrettsutøvere går gode for hamburgere og pommes frittes.

- Vil det være bedre om det hadde vært bilde av en salat, en gulrotpose og vann på menyen?

- En salat vil gi en del sunne næringsstoffer, men mye dressing kan gjøre at man kommer opp i et ganske høyt energi- og fettnivå uansett. Det er likevel sånn at salat, gulrøtter og vann vil gi et bedre signal, sier hun, og fortsetter:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Alternativt hadde det vært mye mer spennende om klubbene og McDonald's hadde vært nyskapende og benyttet samarbeidet til å skape en ny, sunn meny.

- Uryddig

Strømsgodsets daglige leder Erik Espeseth skriver i en mail at de har tatt kontakt med McDonald's etter ABC Nyheters henvendelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi har Tippeligaens yngste stall, bestående av friske unge menn med et sunt forhold til kosthold og ernæring - noe som på en god måte blir ivaretatt og forsterket fra klubbens side. Dette gjøres gjennom kontakt og jevnlig oppfølging fra ernærings- og kostholdseksperter, ved siden av trening, selvsagt. Det kan derfor fremstå uryddig av oss å ha et samarbeid med McDonald's om en SIF-meny, skriver Espeseth.

Foreslår endringer

Han skriver at han over helgen vil foreslå at klubben fronter et sunnere alternativ hos hamburgerkjeden.

- Vi vil anbefale at McDonald's gjør noe med bildebruken. Det kan gjøre at flere automatisk velger det sunnere alternativet. Dersom vi gjennom vår merkevare får påvirket publikum som likevel er på restauranten til å velge salat og vann ved burgeren, må vel det sies å representere en god gjerning, skriver Espeseth.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke godt for spillerne

Markedssjef Robert Lauritsen i LSK sier at de opplever samarbeidet med McDonald's som ekstremt positivt, fordi hamburgerkjeden er sponsor for mange store idrettsarrangementer.

Han mener imidlertid at det er viktigere for klubben å fronte samarbeidet med frokostleverandøren Axa.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi oppfordrer ikke spillerne til å gå til McDonald's. Vi har et kjempesamarbeid med Axa, og en egen ernæringsspesialist som følger opp spillerne. Vi fronter også samarbeidet med Axa på en tydeligere måte, sier Lauritsen til ABC Nyheter.

Usunn meny

Han sier også at det er mye mat som ikke er usunn på McDonald's.

- Men LSK-menyen er ikke spesielt sunn?

- Det er helt riktig. Denne har vi erfaring med at blir solgt, og avtalen kom i havn ganske raskt. Det neste er kanskje en ny meny, med for eksempel kylling, som kan lanseres i tillegg, sier Lauritsen, som mener klubben ikke fremstår som dårlige forbilder med dette samarbeidet.