Oslo-Dombås: 9099 kroner

STOPP: Alle togene i Norge sto stille da Jernbaneverkets kommunikasjonssystem gikk ned mandag kveld. Foto: Scanpix.
STOPP: Alle togene i Norge sto stille da Jernbaneverkets kommunikasjonssystem gikk ned mandag kveld. Foto: Scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

NSB betaler i dyre dommer for togstansen mandag. En drosjetur til Dombås kom på mer enn 9.000 kroner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

(ABC Nyheter): En brann satte kommunikasjonssystemet GSM-R ut av spill mandag kveld. Dermed ble nesten all togtrafikk i hele landet stanset i mer enn tre timer.

Konsekvensene ble lang venting for mange av passasjerene som skulle på påskeferie. I tillegg får NSB en gedigen ekstraregning. EN eneste taxitur fra Oslo S til Dombås kom på svimlende 9.099 kroner.

Fikk taxi til Dombås

- Det ble satt opp buss til Lillehammer, men ikke videre derfra. Etter hvert samlet NSB sammen fire passasjerer som skulle til Dombås, Otta og Vinstra. De to som skulle til Otta trakk seg med en gang, mens jeg og en annen passasjer tok i mot rekvisisjonen og fant en taxi, forteller Ida H. Mathisen, som jobber som journalist for ABC Nyheter.

Turen, som tok nærmere fem timer, kom altså på mer enn 9.000 kroner. Selskapet Norges Taxi har rabattavtale med NSB, og det samme har Oslo Taxi.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det er ikke tvil om at denne vinteren har vært god butikk for oss, sier Lars Dolva som er informasjonssjef i Oslo Taxi. Han forteller at det først og fremst er maxitaxiene som har blitt kalt inn av NSB når det har vært behov, men også vanlige drosjer blir brukt.

I NSB sier informasjonssjef Preben Colstrup at de ikke har mulighet til å si noe om hvor stor kostnaden for mandagens strømbrudd kommer til å bli. Tallene dukker først opp i en halvårsrapport som kommer i mai.

50 millioner i året

- Vi har et budsjett for avvikskostnader som er på nærmere 250 millioner kroner. Normalt koster slike spontane avvik NSB cirka 50 millioner kroner i året, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Feilen som førte til at alle norske tog ble stående i går er ganske banal. Kommunikasjonssystemet GSM-R er bygd på et vanlig GSM-nett, men er ekstra sikret. Fra kontrollsentralen i Trondheim styres alle togsett i Norge via dette systemet. Hvert tog får et nummer, og kommuniserer enkelt med togledere rundt om i landet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Skal ikke skje

For å sikre at kommunikasjonen ikke blir brutt har man tatt i bruk et såkalt dublert system. Det betyr at det er to servere som kjører akkurat den samme informasjonen samtidig. Hvis den ene skulle gå ned, tar den andre over, uten at togkommunikasjonen blir brutt av den grunn. For å sikre at strømforsyningen til dette systemet ikke overbelastes eller brytes har man satt opp nok en datamaskin. Det var denne maskinen som tok fyr mandag kveld.

- Dette er jo noe som ikke skal skje, og vi vet foreløpig ikke nøyaktig hvorfor det skjedde. Det er selvfølgelig veldig beklagelig både for våre kunder og passasjerene som ble rammet. Hvordan kostnadene skal dekkes kommer til å bli en diskusjon mellom oss og selskapene, sier informasjonssjef Kjell Bakken til ABC Nyheter.