- Må trene en time om dagen

EN TIME: Det holder ikke med en halvtime fysisk aktivitet om dagen, dersom målet er å holde eller redusere vekta, ifølge ny studie. (Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)
EN TIME: Det holder ikke med en halvtime fysisk aktivitet om dagen, dersom målet er å holde eller redusere vekta, ifølge ny studie. (Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)
Artikkelen fortsetter under annonsen

En hel time med moderat trening hver dag er nødvendig for å holde vekta nede, viser ny forskning.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er en amerikansk studie med 34.000 kvinnelige deltagere som antyder at det er nødvendig med en hel time mosjon daglig for å holde en sunn kroppsvekt, melder BBC.

Kvinner som allerede er overvektige, må legge om dietten i tillegg til å trene minst en time om dagen, ifølge forskerne ved Harvard.

I Norge anbefaler helsemyndighetene en halvtime fysisk aktivitet hver dag for voksne, mens barn anbefales en hel time fysisk aktivitet.

Les også: - Trening bremser aldringsprosessen

Ble fulgt i 13 år

Den amerikanske studien fulgte 34.000 middelaldrende kvinner i en periode på 13 år. Den gjennomsnittlige alderen var 54 år.

Kvinnene fylte regelmessig inn spørreskjemaer om hvor mye de var i fysisk aktivitet.

De ble delt i tre grupper etter hvor mye de trente hver uke:

  • Mindre enn 2,5 timer
  • Mellom 2,5 timer og 7 timer
  • Over 7 timer

I løpet av perioden økte kroppsvekten gjennomsnittlig med 2,6 kilo per deltager. Gruppen som trente mest, gikk betydelig mindre opp i vekt enn de andre deltagerne.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men man så ikke noe forskjell på de to gruppene som trente minst.

Den eneste gruppen som ikke la på seg i løpet av studien, var gruppen med normalvektige kvinner som trente minst en time om dagen.

- Minst 60 minutter nødvendig

Blant dem som var normalvektige ved oppstarten av studien, så man en klar sammenheng mellom treningsmengde og vektutvikling. Jo mer de trente, jo mindre la de på seg.

Men de kvinnene som allerede var overvektige ved oppstarten, så var det ingen klar sammenheng mellom trening og vektøkning.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forskerne bak studien mener det er viktig med klare retningslinjer for hvor mye fysisk aktivitet som skal til for å unngå å legge på seg.

De konkluderer med at minst 60 minutter trening om dagen er nødvendig for å holde en normal KMI (kroppsmasseindeks) og forhindre vektøkning.

Forskere fra University of Pittsburgh konkluderte i fjor med at 55 minutter 5 dager i uka må til for å holde vekta nede.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les saken: - En halvtimes mosjon om dagen er ikke nok

De norske anbefalingene er i forhold til god helse – dette gjelder for eksempel i forhold til forebygging av hjerte- og karsykdom, type 2-diabetes, høyt blodtrykk, enkelte typer kreft og kognitiv funksjon, skriver Helsedirektoratet på sine nettsider.

Anbefalingene er altså ikke spesifikt beregnet for å holde vekten nede.

Dette er de norske anbefalingene:

Voksne og eldre bør helst være i aktivitet minst 30 minutter hver dag. Aktiviteten kan deles opp i mindre bolker, for eksempel 3x10 minutt eller 2 ganger et kvarter.

Eksempler på aktivitet er rask gange og dans eller andre aktiviteter som er litt anstrengende og hvor du blir andpusten. Barn og unge bør få dobbel dose. 60 minutter om dagen gir god mosjon og bidrar til bedre koordinasjonen.

Les mer på Helsedirektoratets nettsider.