Hever de siste godsvognene

Hevingen av godsvognene som havnet i sjøen på Sjursøya i Oslo, ble gjennomført i løpet av natten og morgentimene torsdag. Foto: Kyrre Lien / Scanpix.
Hevingen av godsvognene som havnet i sjøen på Sjursøya i Oslo, ble gjennomført i løpet av natten og morgentimene torsdag. Foto: Kyrre Lien / Scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Arbeidet med å heve de to godsvognene som havnet utenfor kaikanten på Sjursøya i Oslo onsdag, er i full gang torsdag morgen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Ryddemannskapene har begynt å heve de to godsvognene. De skal deretter fraktes tilbake til Alnabru for nærmere undersøkelser, sier operasjonsleder Vidar Hjulstad i Oslo politidistrikt til NTB.

Hjulstad opplyser samtidig at det ikke er funnet flere omkomne eller skadde personer mens oppryddingsarbeidet har pågått natt til torsdag. På kvelden onsdag startet rivingen av restene av terminalbygget som godsvognene raste gjennom før de havnet i sjøen.

Meningen var å sikre ulykkestomten slik at politiet kunne gjennomsøke den på jakt etter flere skadde eller omkomne.

Tre menn er bekreftet omkommet etter ulykken, og to menn og en kvinne er innlagt på Oslo universitetssykehus Ullevål. Tilstanden var onsdag kveld alvorlig og ustabil for kvinnen på 35 år.

Les alt om saken:

Mange mangler

Direktør Erik Johnsen i Statens jernbanetilsyn sier til NRK at ingen av togselskapene tilsynet har kontrollert de siste årene, oppfyller reglene for sikkerhet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har så å si avvik i alle revisjonsrapportene jeg har vært med på. Det vil si at kanskje ett eller to selskap siden 2002 ikke har fått avvik, sier han.

Statens jernbanetilsyn har ved flere anledninger kontrollert CargoNet, selskapet som eier vognene som løp løpsk. Senest for ett år siden fikk selskapet pålegg om å bedre opplæringen av ansatte og være ekstra oppmerksom på bremsene på godstogene sine.

Manglene som ble påpekt, skal ikke kunne sees i sammenheng med o nsdagens ulykke, men Johnsen mener selskapene i bransjen gjør en for dårlig jobb med sikkerheten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Gransker skiftelokomotiver

VG skriver torsdag at politiet vil undersøke to skiftelokomotiver fra selskapet CargoNet. Ifølge avisen skal havarikommisjonens foreløpige teori være at noe gikk galt da ett av lokomotivene flyttet på vognstammer, som hver veier 35 tonn uten last.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Til Dagbladet sier Havarikommisjonens Kurt A. Olsen at sporbremsen løsnet da den siste vognen ble hektet på togsettet.

– Den siste vogna, vogn nummer 16, ble hektet på av et skiftelokomotiv. Lokomotivet trakk seg ut, og vogna hang fast til de 15 andre. Men kort tid etter løsnet sporbremsen og vognene begynte å rulle, sier Olsen.

Se også: Her gikk godstoget løpsk

CargoNet har selv meldt om flere mindre ulykker ved skifting av vogner de siste årene.

Senest i januar i år var det en ulykke i Trondheim der et vognsett hoppet av enden på togsporet og tok med seg et gjerde før det fortsatte ferden 50-60 meter mot et lagerbygg. Vognene braste rett inn gjennom en port og stoppet ikke før endevognen traff betongmuren inne i bygningen. Også disse vognene tilhørte CargoNet.

Drivstoffmangel på Gardermoen

Ulykken på Sjursøya kan føre til drivstoffmangel for flyene på hovedflyplassen på Gardermoen.

Flybensin fraktes nemlig normalt på tog fra Oslo havn til flyplassen. Nå som jernbanesporet i havneområdet er stengt, må flybensinen fraktes i tankbiler.

Havnedirektør Anne Sigrid Hamran sier ifølge NRK at det er usikkert om tankbilene vil klare å dekke behovet. (©NTB)