Flere ulykker med «løpske» tog

19 menneskeliv går tapt etter at to tog kolliderer på Rørosbanen 4. januar 2000. (Foto: Scanpix)
19 menneskeliv går tapt etter at to tog kolliderer på Rørosbanen 4. januar 2000. (Foto: Scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Togulykker i Norge har kostet nesten 80 menneskeliv siden 50-tallet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

24.mars 2010 ble en svart dag for norsk jernbane. Ennå vet man ikke årsaken til at 16 vogner løsnet og rullet ned fra Alnabru goddsenter og endte opp i sjøen på Sjursøya, åtte kiometer unna. Tre mennesker er hittil bekreftet omkommet. Flere er alvorlig skadd.

Andre togulykker i Norge har også inkludert godstog:

Under en skifting (flytting av lokomotiver eller vogner) på Grefsen stasjon, 2.desember 1970, gikk det fryktelig galt.

Luftbremsen på et tog fullastet med 10 tankvogner var frakoblet. Toget kom i bevegelse, og lokføreren skjønte fort at han ikke ville være i stand til å bremse toget. På Grefsen oppfattet man hva som skjedde og ringte ned til togledelsen på Østbanehallen for at hallen skulle ryddes for folk. Lokføreren omkom da han hoppet ut av toget.

Togledelsen sendte det løpske toget inn på et spor der det kun oppholdt seg en postvogn og en godsvogn. Vognene ble fullstendig knust.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Østbanehallen fikk også omfattende skader.

Skadene i Nordstrand-ulykken var omfattendeSkadene i Nordstrand-ulykken var omfattende

Den 3. oktober 1993 omkom fem mennesker i en tragisk togulykke på Nordstrand stasjon i Oslo. Ulykken skjedde da et skiftelokomotiv (lokomotiv som brukes til å flytte togvogner og sette sammen tog) kolliderte med et lokaltog på vei til Ski.

Tekniske undersøkelser viste at bremsene på skifteloket var koblet ut da ulykken skjedde, noe lokomotivføreren senere stilte seg uforstående til.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Lokomotivføreren hadde stoppet på Loenga stasjon for å fikse en bremsesvikt, da det plutselig begynte å rulle bakover. Skifteloket oppholdt seg på samme spor som toget til Ski, bare noen minutter foran. På Nordstrand stasjon stod lokaltoget, som ble truffet av det løpske godslokomotivet med en fart på 75 kilometer i timen.

Nordtrand 3.oktober 1993: Skiftelok kolliderte med lokaltogNordtrand 3.oktober 1993: Skiftelok kolliderte med lokaltog

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det ble reist store spørsmålstegn ved NSBs opplærings- og andre rutiner. Lokomotivføreren på skiftelokomotivet hadde fått fem dagers teoretisk og praktisk opplæring på DE 6400-lokomotivet. Ulykkesturen søndag 3. oktober var hans første på egen hånd etter opplæringen med denne type lokomotiv. Også togledelsen fikk kritikk fordi de ikke oppdaget at skiftelokomotivet raste i feil retning uten kontroll.

Lokføreren ble i Oslo Tingrett dømt for å ha opptrådt uaktsomt, men slapp soning og saksomkostninger.

Alvorlige togulykker i Norge:

24.mars 2010: Godsvogner ruller 8 km fra Alnabru og ender opp på Sjursøya. Knuser bygning og drar med seg lastebiler som står parkert på havnen. Minst tre mennesker drept og fire mennesker alvorlig skadet. Årsak foreløpig ukjent.

5. april 2000: Bremsene på et godstog svikter, og krasjer på Lillestrøm stasjon der det begynner å brenne. Toget var lastet med 94 tonn propan. 2000 mennesker i Lillestrøm sentrum ble evakuert. Ingen kom til skade.

Artikkelen fortsetter under annonsen

4.januar 2000: Åsta-ulykken:Et tog fra Trondheim kolliderer med et dieseldrevet lokaltog fra Hamar på Rørosbanen. Det oppstod en eksplosjonsartet brann, og 19 mennesker omkom. NSB ble sterkt kritisert i tiden etter, for å ikke ha installert ATS (automatisk togstopp), som skal hindre kollisjon hvis tog kjører på rødt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

3. oktober 1993: Bremsene på et skiftelokomotiv sviktet, og kolliderte rett inn i et lokaltog på Nordstrand stasjon i Oslo. Fem personer omkom.

18. januar 1991: Persontog på Raumabanen sporet av ved Bjorli stasjon. En vogn kantret og to soldater omkom.

16. april 1990: To lokaltog kolliderte ved Lysaker stasjon utenfor Oslo. Fem personer omkom.

Sommeren 1977: Et persontog sporet av på Nordlandsbanen ved Mo i Rana. En person omkom.

22. Desember 1975: Dagtoget fra Bodø til Trondheim sporet av. Lokomotivføreren mistet livet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Februar 1975: Tretten-ulykken: Et persontog fra Oslo kolliderte med et ekspresstog fra Trondheim like nord for Tretten stasjon i Gudbrandsdalen. 27 personer omkom. Norges største togulykke.

2. desember 1970: Et godstog mistet bremsene under et skifte, og kolliderte inn i perrongen ved Østbanen i Oslo. Lokomotivføreren ble drept.

Juni 1970: 30 personer skadd da et tog fra Skien kjørte inne i et skiftelokomotiv ved Lysaker.

Juli 1969: Den ene lokomotivføreren ble drept den andre alvorlig skadd da to malmtog kolliderte på Ofotbanen.

Oktober 1966: Lokomotivføreren ble drept da to passasjertog kolliderte ved Valebø stasjon.

November 1950: Hjuksebø-ulykken: Et tog fra Kristiansand kolliderer med to løpske godsvogner ved Hjuksebø stasjon på Sørlandsbanen. 15 personer omkom.

Kilder: Wikipedia, Dagbladet: Togulykker med omkomne i Norge (2000), Retriever