Mourinho ga selv grønt lys

Jose Mourinho gav selv tillatelse til at Chelsea fikk eierskap på navnet hans. Her sammen med Frank Lampard i 2005 - etter at klubben sikret seg sitt første seriemesterskap på 50 år. (Foto: Scanpix).
Jose Mourinho gav selv tillatelse til at Chelsea fikk eierskap på navnet hans. Her sammen med Frank Lampard i 2005 - etter at klubben sikret seg sitt første seriemesterskap på 50 år. (Foto: Scanpix).
Artikkelen fortsetter under annonsen

Chelsea fikk først avslag på søknaden om å eie «Jose Mourinho» i Norge, men portugiseren signerte så et samtykkebrev. Signaturen gav til slutt Premier League-klubben eierskapet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Varemerke

Et varemerke er et særpreget kjennetegn for varer og tjenester. Kan blant annet bestå av navn, ord, logo eller figur. Man kan beskytte et varemerke mot etterligninger gjennom å søke om varemerkeregistrering hos Patentstyret. De viktigste fordelene ved varemerkeregistrering:

* Gir enerett til å bruke navnet som kjennetegn for sine varer og/eller tjenester

* Gir enerett til å bruke navnet i kommersielt øyemed, for eksempel bruk av navnet på selve varen, på innpakningen, i reklame, på internett, i muntlig omtale eller på annen måte. Eneretten gjelder i hele Norge.

* Eneretten varer i 10 år, og kan fornyes hvert 10. år et ubegrenset antall ganger.

Krav for å få registrering:

Et navn kan registreres bare dersom det er egnet til å skille dine varer og/eller tjenester fra andres. Navn som kun angir varens art, egenskaper eller på andre måter beskriver varen, kan ikke registreres som varemerke.

Navnet må ha et særpreg, det må ikke må være villedende og det må heller ikke kunne bli forvekslet med andres navn, foretaksnavn eller varemerke.

(Kilde: Patenstyret)

Her ser du samtykke fra Mourinho. (Klikk for å se større)Her ser du samtykke fra Mourinho. (Klikk for å se større)

OSLO (ABC Nyheter): Som ABC Nyheter tidligere har avslørt så er båndet mellom portugiseren José Mourinho og den engelske Premier League-klubben Chelsea trolig mye tettere enn det man tidligere har vært klar over.

Mourinho forlot den engelske storklubben i 2007, men Chelsea eier fortsatt den dag i dag José Mourinhos navn.

Men klubben måtte kjempe for å få eierskapet i Norge.

- Under saksbehandlingen av varemerket i Patentstyret, ble merket i første omgang nektet i henhold til varemerkeloven § 14 første ledd nr. 4, som sier at et varemerke ikke kan få vern i Norge dersom det inneholder noe som er egnet til å oppfattes som en annen persons navn. Innehaver var jo ikke José Mourinho selv, men Chelsea Football Club Ltd, sier Solvår Winnie Finnanger, seniorrådgiver i Design- og Varemerkeavdelingen i Patentstyret, til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Chelsea eier fortsatt Mourinho

Signerte selv

Men Chelsea godtok ikke avslaget og fikk portugiseren til å bekrefte at klubben skulle eie navnet hans.

Da «fikk pipa en annen lyd».

- Chelsea Football Club innleverte som svar på Patentstyrets foreløpige nektelse, et samtykke hvor José Mourinho hadde skrevet under. Han hadde ingen innvendinger mot at Chelsea Football Club brukte, og beskyttet, varemerket i Norge. Samtykket er datert 26. april 2007.

- Den internasjonale registreringen ble således besluttet gjeldende 17. juli 2007 og i Patentstyrets register er det per i dag Chelsea Football Club Limited som har rettighetene til varemerket «Jose Mourinho».

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Dette eierskapet gjelder frem til 2015, fortsetter Finnanger til ABC Nyheter.

José Mourinho fikk høsten 2007 fyken i klubben etter at londonlaget blant annet bare klarte 1-1 mot Rosenborg i Champions League. Han hadde da vært sjef på Stamford Bridge i litt over tre år.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Alt av varer

Chelseas eierskap på varemerket «Jose Mourinho» betyr at det er den engelske klubben som vil tjene store penger dersom portugiseren finner det for godt å benytte navnet i kommersielt øyemed.

Ifølge dokumentene ABC Nyheter har gravd i har Chelseas russiske klubbeier Roman Abramovitsj, sikret rettighetene til så og si alt som er av varer og tjenester.

Produkter inn kosmetikk, elektronikk, smykker og klær er beskrevet ned til minste detalj og som er Chelseas eie om de kan settes i direkte sammenheng med varemerket «Jose Mourinho».

Ekspert innen businessspørsmål i idrett, professor Simon Chadwick ved universitetet i Coventry, sier papirene avslører det som trolig fortsatt er et tett forhold mellom partene.

- Det er meget spesielt at disse rettighetene fortsatt er eid av Chelsea.

- Man skulle normalt tro at arbeidstakeren selv ville være interessert i å eie disse rettighetene når kontrakten opphører, derfor er disse opplysningene meget overraskende.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det er oppsiktsvekkende at Chelsea er de rettmessige eierne og det godt kan være slik at partene har en eller annen form for kommersielt samarbeid, mener Chadwick.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Viktig

ABC Nyheter har tidligere skrevet om engelske fotballklubbers lite bevisste forhold til det å ha full kontroll over eget varemerke.

Patentstyrets Finnanger er overrasket over at store kommersielle bedrifter, som blant annet engelske klubber, ikke har dette høyere på dagsorden.

- Når det gjelder fotball- og sportsklubber i Norge, har Patentstyret vært overrasket over at store klubber som forvalter populære navn og symboler ikke har registrert dem hos oss. Det ligger store forretningsmuligheter for klubbene ved utvikling og salg av produkter tilknyttet disse, sier hun til ABC Nyheter.

Les også: Risikerer kjempesmell

Les også: Everton tar grep om eget merke