Fant tysk ubåt i Byfjorden

U-1053 skal ha blitt bygd ved Kruppverkene. Nå er ubåten ved en tilfeldighet lokalisert i Byfjorden utenfor Bergen. Illustrasjon: Ukjent/ Postkort
U-1053 skal ha blitt bygd ved Kruppverkene. Nå er ubåten ved en tilfeldighet lokalisert i Byfjorden utenfor Bergen. Illustrasjon: Ukjent/ Postkort
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ved en tilfeldighet dukket den tyske ubåten U-1053 nylig opp utenfor Bergen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

(ABC Nyheter): Under testing av utstyr på 300 meters dyp fant Sjøforsvaret nylig den antatt tyske ubåten U-1053 i Byfjorden utenfor Bergen. Ubåten sank i februar 1945 da den kollapset under testdykking, mens den eksakte posisjon har vært ukjent inntil nå.

- Vi fant den mulige tyske ubåten ved en tilfeldighet, sier Sjøforsvarets informasjonssjef Per Rostad til ABC Nyheter.

Han vil ikke opplyse ubåtens eksakte posisjon, blant annet av respekt for de omkomne (skal være 45), og fordi de antas å være våpen og ammunisjon i vraket.

Det er nå opp til Kystverket å bestemme hva som skal skje med U-1053, en ubåt av typen «VII C» bygd ved Krupp-verkene.

- Vi har ennå ikke fått oversendt dokumentasjon, men posisjonen stemmer overens med det antatte område hvor ubåten sank. Høyst sannsynlig er det denne ubåten, sier seksjonssjef Hans Petter Mortensholm ved Kystverket.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dermed er det kun to såkalte høyriskovrak som ikke er lokalisert langs Norskekysten. Kystverket har en liste på 30 vrak som er kritiske i forhold til antatt mengde olje og diesel som kan lekke ut. U-1053 vurderes som kritisk og en tror det kan være opp til 130 tonn med oljeprodukter i vraket.

- Men først må vi nå sjekke vraket og stålets fysiske tilstand. Utfordringen er at det ligger dypt, sier Mortensholm.

Les også: Norges farligst vrak

- Det kan være risiko for utslipp av diesel, og det gjør vraket interessant for oss.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

For krigshistorikere er det derimot ingen sjanse til å få se vraket på land, for Kystverket vurderer en heving som svært lite sannsynlig. Torsdag formiddag ville Sjøforsvaret ikke frigi bilder fra vraket.

- Det blir aldri aktuelt med noen heving her, selv om vi er klar over at dette er en myteomspunnet båt, sier Mortensholm som fortsatt venter i spenning på bilder og film fra vraket.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi overvåker vrak med risiko for forurensning. 30 vrak er undersøkt hvor vi antar at det er høy risiko. Olje og diesel er en ting, men også nærhet til sårbare områder og nærhet til befolkningstette områder.

- Dette vraket ligger veldig nær friluftsområder og litt lenger nord ligger også Herdla som er et fuglefredningsområde.

Les også: - Frykter oljekatastrofe

Det var vitner som så at båten sank i februar 1945, men det har ikke tidligere vært meldt om utslipp fra vraket.

- At det ser ut som man at har funnet vraket gjør at våre data kan oppdateres, sier Kystverkets mann.

Han opplyser at vraket ligger så dypt at man må bruke miniubåter for å få tømt vraket ved hjelp av fjernstyring.

- Vår vrakdatabase har 2300 oppføringer, og av dem er det bare 30 som er høyrisiko, sier Mortensholm.

To av disse er allerede tømt for olje, og tre andre står for tur - to i Narvik og ett i Vesterålen. Kystverkets vrakdatabase viser at det nå er to vrak som ikke er lokalisert.

På internettsiden www.uboat.net mener en å vite den eksakte posisjonen på ubåten.

Klokken 13.27 er peker til Uboat.net lagt til