EUs miljøministre:

Klarte ikke å klima-vaske varebilene

Varebiler som denne i Brussel, skulle få strengere utslippskrav. Men det gikk ikke EUs miljøministre med på. Foto: Thomas Vermes
Varebiler som denne i Brussel, skulle få strengere utslippskrav. Men det gikk ikke EUs miljøministre med på. Foto: Thomas Vermes

EUs ministerråd vedtok store visjoner for klimakutt i framtida. Men klarte ikke å bli enige om å kutte klimautslippene fra varebiler som denne.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Brussel, ABC Nyheter): EUs miljøvernministre sluttet seg til EU-kommisjonens ambisjoner om framtidig klimapolitikk på ministerråds-møtet i Brussel mandag.

De går inn for at EU innen 2020 skal ha redusert utslippene sine med 20 prosent - ja 30 prosent dersom andre viktige land forplikter seg også.

Les i ABC Nyheter: EU-kommmisjonens klima-satsing.

Men ikke før hadde miljøministrene vedtatt visjonene, så forkastet de et forslag som var lagt på bordet fra EU-kommisjonen om et konkret oppfølgings-tiltak:

Å stille strengere krav til klimautslipp fra de utallige varebilene i EUs 27 medlemsland.

Fra vedtak til verktøy

- Vi hadde ærlige diskusjoner om veien videre fra klimatoppmøtet i København. Det var en veldig positiv reaksjon på meddelselsen jeg la fram om skrittvis utvikling framover i klimaforhandlingene, sa EUs klimakommissær Connie Hedegaard på en pressekonferanse etter ministermøtet.

- Så la vi fram forslag til CO2-utslippskrav til varebiler som ett av verktøyene. Første skritt er å fastsette ambisiøse mål. Neste er hvordan medlemsstatene skal oppnå dem. Vi har tidligere diskutert tungtransport og personbiler, og nå var turen kommet til varebiler, fortsatte Hedegaard.

Men her var uenighetene altså for store til at det ble fattet noen beslutning.

I dag slipper varebilene i EU gjennomsnittlig ut 200 gram CO2 per kilometer. Forslaget til vedtak gikk ut på å innføre et skrittvis tak for nye varebiler til 175 gram innen 2016. Det vil gjøre bilene omtrent 6 prosent dyrere.

- Kan vi ikke utsette det litt?

- Er du skuffet over at det ikke lyktes å få vedtatt klimakutt for varebilene?

- Jeg er ikke overrasket. Reaksjoner er: Kan vi ikke utsette det litt? sier Connie Hedegaard på ABC Nyheters spørsmål.

- Jeg vil være klar på at jo mer EU forsinker regelvek som det, jo mer må vi gjøre på andre områder for å oppnå våre mål. Vi må streve til våre ytterste. Vi må ikke være for nølende, legger hun til.

Hun ville ikke offentliggjøre hvem blant EU-landene som forhindret vedtaket.

EU-presidentskapet bremser

Men da ABC Nyheter spurte Spanias miljøminister Elena Espinosa Mangana, som leder EUs ministerråd dette halvåret, bekreftet hun at Spania var blant dem.

- Det langsiktige målet mot 2020 er klart. Da jeg sa at debatten ikke er tilstrekkelig moden for å vedta utslippskrav til varebilene, er det fordi det er noen fleksiblitets-mekanismer som ikke er på plass. Vi snakker om gradvis innfasing. Dette punktet er ikke klarlagt, sa Mangana.

Les alt om klima-striden i ABC Nyheter.

Personvernpolicy