Attentat-inspirert reklame

Attentat-inspirert reklame
Attentat-inspirert reklame
Artikkelen fortsetter under annonsen

Et israelsk reklamebyrå rekonstruerte attentatet mot en Hamas-leder i Dubai i en reklame som fremmer «nedskytingen» av priser.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skuespillere kledd ut som medlemmer av en mordpatrulje vandret omkring i supermarkedet onsdag mens overvåkingskameraer filmet bevegelsene deres, i noe som minnet om bildene fra foto offentliggjort av politiet i Dubai etter attentatet mot den høytstående Hamas-kommandanten Mahmoud al-Mabhouh i januar, melder Reuters.

Innrømmer ingenting

Dubais politisjef sa i forrige måned at han trodde israelske agenter var ansvarlige for drapet på al-Mabhouh, og ba om at sjefen for etterretningsorganisasjonen Mossad skulle bli pågrepet dersom deres ansvar ble bevist.

Se etterligningen her.

Roint, en skuespiller i reklamen, sier reklamen på ingen måte betyr at Israel var involvert i drapet på al-Mabhouh.

- Nei, jeg innrømmer ikke (at Israel var involvert i attentatet), vi er bare inspirert av en dagsaktuell hendelse, sier hun.

Vil provosere

Sefi Shaked, tekstforfatter for reklamen, sier det Tel Aviv-baserte reklamebyrået Bar-Merhav-Shaked lette etter en kreativ fortelling for å fremme et salg i forbindelse med den kommende jødiske påskefesten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Den siste måneden har hele verden sett på video fra overvåkingskameraer, og hele verden snakker om hva som har skjedd, særlig her i Israel. Ideen er å skille seg ut, og bruke denne tingen mot andre merkevarer som reklamerer massivt med større budsjetter enn vårt, og dette er en slags morsom provokasjon, sa Shaked under innspilling i en forstad sentralt i Israel.

Fjernsynsreklamen som skal promotere grønnsakshandelen og detaljvarekjeden «Mahsaney Kimat Hinam» («Nesten gratis varehus») skal lanseres tidlig neste uke.