Attentat-inspirert reklame

Attentat-inspirert reklame
Attentat-inspirert reklame

Et israelsk reklamebyrå rekonstruerte attentatet mot en Hamas-leder i Dubai i en reklame som fremmer «nedskytingen» av priser.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Skuespillere kledd ut som medlemmer av en mordpatrulje vandret omkring i supermarkedet onsdag mens overvåkingskameraer filmet bevegelsene deres, i noe som minnet om bildene fra foto offentliggjort av politiet i Dubai etter attentatet mot den høytstående Hamas-kommandanten Mahmoud al-Mabhouh i januar, melder Reuters.

Innrømmer ingenting

Dubais politisjef sa i forrige måned at han trodde israelske agenter var ansvarlige for drapet på al-Mabhouh, og ba om at sjefen for etterretningsorganisasjonen Mossad skulle bli pågrepet dersom deres ansvar ble bevist.

Se etterligningen her.

Roint, en skuespiller i reklamen, sier reklamen på ingen måte betyr at Israel var involvert i drapet på al-Mabhouh.

- Nei, jeg innrømmer ikke (at Israel var involvert i attentatet), vi er bare inspirert av en dagsaktuell hendelse, sier hun.

Vil provosere

Sefi Shaked, tekstforfatter for reklamen, sier det Tel Aviv-baserte reklamebyrået Bar-Merhav-Shaked lette etter en kreativ fortelling for å fremme et salg i forbindelse med den kommende jødiske påskefesten.

- Den siste måneden har hele verden sett på video fra overvåkingskameraer, og hele verden snakker om hva som har skjedd, særlig her i Israel. Ideen er å skille seg ut, og bruke denne tingen mot andre merkevarer som reklamerer massivt med større budsjetter enn vårt, og dette er en slags morsom provokasjon, sa Shaked under innspilling i en forstad sentralt i Israel.

Fjernsynsreklamen som skal promotere grønnsakshandelen og detaljvarekjeden «Mahsaney Kimat Hinam» («Nesten gratis varehus») skal lanseres tidlig neste uke.

Personvernpolicy