Full strid om IT-skandale

Fornyingsminister Rigmor Aasrud sliter med å åpne regjeringens offentlighetsprosjekt. Saksbehandlerne i Finansdepartementet mottar fortsatt feilmeldinger (se illustrasjon) ved arkivsøk. IT-systemet er nå mer enn to år forsinket. Foto: Scanpix
Fornyingsminister Rigmor Aasrud sliter med å åpne regjeringens offentlighetsprosjekt. Saksbehandlerne i Finansdepartementet mottar fortsatt feilmeldinger (se illustrasjon) ved arkivsøk. IT-systemet er nå mer enn to år forsinket. Foto: Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Regjeringen skulle la deg se forvaltningen i kortene, men prosjektet er nå utsatt for femte gang. - En skandale, sier redaktørforeningen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

(ABC Nyheter): Alle landets innbyggere skulle få mulighet til søke i brev og dokumenter fra det offentlige, het det da Offentlig elektronisk postjournal (OEP) ble lansert for andre gang. Nå er regjeringens store offentlighetsprosjekt utsatt på ubestemt tid.

For femte gang.

Prosjektet skulle egentlig ha vært i gang 1. januar 2008. Nå krangles det om ansvaret for det som beskrives som «en skandale».

- Presseorganisasjonene sender nå et brev til FAD og ber om en avklaring. Regjeringen må rydde opp i dette, de har latt det flyte for lenge. Dette er en skandale, sier Nils E. Øy som er generalsekretær i Redaktørforeningen.

Fornyingsdepartementet (FAD) er ansvarlig for prosjektet og de er svært misfornøyde med at to IT-selskaper ikke klarer å levere det de skal. I en pressemelding legges skylden på «to av de store leverandørene» som har «store problemer med tilpasningene som må gjøres».

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det avviser begge selskapene.

Fungerer eller ikke?

Daglig leder i Acos, Tina Landsvik Fardal, er slett ikke enig i det som står i pressemeldingen og sier at de nå har levert en løsning som fungerer.

- Vi mener ikke at det er riktig det FAD går ut med, sier hun til ABC Nyheter.

- Vi fikk rapport fra pilotene i går. Men de går på ønsker knyttet til brukergrensesnittet som saksbehandler skal jobbe i. Import og eksport av dataene fungerer som det skal, sier Acos-lederen.

Selskapet hennes står bak arkivsystemet Websak og dette brukes blant annet i Finansdepartementet som avviser Acos fremstilling.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det er ikke riktig at den siste feilrapporten kun gjelder brukergrensesnitt. Det er til dels alvorlige feil med innsynsmodulen, sier Jorunn Bødtker som er departementets avdelingsdirektør i Dokumentasjons- og IT-seksjonen.

- For oss betyr det for eksempel at vi ikke kan være sikre på at innsyn blir fordelt eller ekspedert, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bødtker sier også at «eksport- og importklienten nå synes å være feilfri», men minner om følgende:

- OEP-løsningen til Acos er en modul som består av tre klienter, og som selges til alle OEP-brukerne med WebSak som arkivsystem. Det er for eksempel ikke mulig å kjøpe kun eksport- og importklienten. De tre produktene er tett integrert med hverandre og med arkivsystemet WebSak.

IT-selskapet Ergogroup står bak den andre løsningen som FAD heller ikke mener fungerer.

- Systemet fungerer i forhold til OEP. Vi har levert det vi skal, sier Håvard Larsen som er en av bediftens direktører og direkte ansvarlig for løsningen.

Ergogroups system heter Ephorte og skal brukes av landets fylkesmenn. Det er Fylkesmannen i Oslo og Akershus (FMOA) som har testet ut systemet på vegne av de 18 embedene.

Larsen viser til en epost fra FMOA datert torsdag hvor det heter: «Ephorte leverer etter våre erfaringer journalopplysningar som er i henhold til de kravene som er stilt fra ansvarlige myndigheter».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Terje Nes er ansvarlig for testsenteret hos FMOA og er den som har sendt eposten. Nes sier til ABC Nyheter fredag at selv om den siste versjonen fungerer opp mot OEP, så er den likevel ikke er godkjent.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Den siste versjonen har gitt oss andre problemer som treghet og ulike feilmeldinger som er akseptert av Ergogroup som produktfeil. Men funksjonaliteten er ikke på plass og vi kan ikke ta i bruk et system som fører til tregere saksbehandling, sier han.

- En enkel løsning

Det mest overraskende i denne IT-skandalen er at både Acos og Ergogroup allerede i oktober 2007 ble orientert om de tekniske spesifikasjonene som ville bli benyttet.

Og hos Machina, et lite IT-firma som i april 2007 overraskende fikk oppdraget om å utvikle Offentlig elektronisk postjournal (OEP), altså systemet som Acos og Ergogroups arkivsystemer skal knyttes opp mot, er man veldig overrasket over at IT-løsningene ikke er klare.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Sett fra vår side er dette veldig rart. Dette skal være en enkel løsning å få på plass, sier Helge Loy som er Machinas leder.

Den samme undringen kan en også spore i ansvarlig departement:

- Vi har kommunisert adskillige ganger til selskapene hvilken teknisk standard som er valgt, sist etter at forskriften var i havn. Vi har aldri fått noen skriftlig tilbakemelding om at dette ikke skulle kunne la seg gjennomføre, sier Geir Leo Sedler som er seniorrådgiver i Fornyingsdepartementet (FAD).

Acos-lederen Tina Landsvik Fardal sier at de leverte sin første pilotversjon i fjor sommer, og at mye av forsinkelsene bunner i at arbeidet med Offentleglova og forskriftene tok så lang tid. Dette kom på plass ved forrige årsskifte, mer enn ett år etter at Machina leverte sin første versjon av OEP.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men Landsvik Fardal sier også at man så sent som i fjor vår fortsatt diskuterte hvordan personsensitve data skulle behandles.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi føler ikke at vi har ansvaret for den forsinkelsen, sier hun.

Den standarden som skulle brukes ble også understreket overfor selskapene på et felles møte i begynnelsen av februar i fjor. Men likevel er det først nå løsningene ser ut til å nærme seg ferdigstillelse.

På spørsmål om årsaken til at det har tatt mer enn to år for Acos å utarbeide en teknisk løsning på noe de fikk vite standarden for i oktober 2007, svarer Acos-lederen at «jeg er ikke kjent med detaljene rundt dette».

I FAD vurderer en nå ulike løsninger. En mulighet er, etter det ABC Nyheter kjenner til, å lansere en mini-OEP hvor institusjoner med problematiske arkivsystemer ikke inkluderes. En slik versjon vil kunne bli enda mer aktuell hvis Acos og Ergogroup ikke klarer å levere en fungerende løsning i løpet av en ukes tid.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fikk million-kontrakt

I departementet skal en også være frustrert over at en ikke har hatt noen direkte pressmuligheter overfor IT-selskapene siden disse har hatt andre instanser som sine kunder.

Men mens OEP har blitt utviklet, har departementene hatt en anbudskonkurranse om nytt elektornisk arkivsystem for alle departement samt Statsministerens kontor (SMK).

Kontrakten er verdt 20-30 millioner kroner og det er Departementenes servicesenter (DSS), underlagt FAD, som har hatt ansvaret for en anbudsrunde som førte til at Acos og Websak i fjor ble valgt som leverandør - selv om systemet altså ennå ikke fungerer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På spørsmål fra ABC Nyheter om en ikke bør revurdere denne kontrakten når den valgte leverandøren ikke klarer å levere et produkt som etterlever blant annet § 6 i forskriftene om at journalene skal kunne gjøres tilgjengelige på internett.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi forventer at leverandøren leverer løsningen med funksjonalitet for eksport og import mot OEP-portalen ettersom dette inngår i våre krav. Vår tilbakemelding fra leverandøren tilsier at så vil være tilfelle, sier Torunn Løveid som er rådgiver i DSS.

Acos-sjef Landsvik Fardal er sikker på at løsningen som nå skal testes vil fungere og at alle departementene derfor vil bli tilbudt et arkivsystem som vil virke.

En av de som er forbannet over den langdryge prosessen, er generalsekretær i Norsk Redaktørforening Nils E. Øy.

Han uttrykker forbauselse over at Acos kunne vinne anbudet, og mener at kontrakten bør brukes mot IT-leverandøren for å oppnå fortgang i utviklingen.

- Departementet bør gjøre noe radikalt med den kontrakten eller ta en ny utlysning, sier han.