Allison Moorer: «Crows» (Rykodisc/ Warner)Smerte, smerte, smerte

Allison Moorer er søstra til Shelby Lynne og kona til Steve Earle.
Allison Moorer er søstra til Shelby Lynne og kona til Steve Earle.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Titlene på sangene gir en pekepinn på at Allison Moorers ærend ikke er av det lystige slaget.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

(ABC Nyheter): Da Allison Moorer debuterte med albumet «Alabama Song» på stort Nashville-selskap i 1998, var det med et berettiget buzz rundt seg. Moorer, som er lillesøster til sanger/ låtskriver/ skuespiller Shelby Lynne (spilte moren til Johnny Cash i «Walk the Line»), har en svært tragisk familiehistorie bak seg og hun har vokst opp i Alabama (selvfølgelig) på en solid diett av klassiske countrysangerinner.

Et par gode forsøk på mainstream

Som så ofte skjer med de aller beste i Nashville, den allmektige countryradioen lot seg ikke overtale til å spille Moorers sanger. Etter et par gode forsøk på mainstream countryproduksjon forsvant Moorer over på selskap som vanligvis jobber med sangere/ låtskrivere og artister som i liten grad har ambisjoner om stjerne- karrierer.

Hun dukket opp i Norge for første gang som oppvarmingsartist for Steve Earle, i seg et signal om hvor Moorer følte seg hjemme musikalsk. Det hører med til historien at denne turneen også fikk avgjørende personlige konsekvenser for den rutinerte ektemannen Earle (åtte koner så langt) og Moorer, som i dag er gift og venter sitt første felles barn nå i mars.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I årene som har gått siden Earle og Moorer fant hverandre, har Earle produsert en plate med kona, mens Buddy Miller produserte Moorers siste utgivelse, coverlåtsamlingen «Mockingbird» fra 2008.

På tampen av 2009 bidrog hun også med en hjerteskjærende versjon av «Brother Can You Spare A Dime?» til soundtracket/ filmen «People Speak», bygget rundt Howard Zinns bok «A People’s History of the United States». Moorer fremfører sangen i selve filmen ( slik for eksempel Bob Dylan og Bruce Springsteen også gjør) og gir med det et sterkt bidrag til en i seg viktig film.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

På «Crows» beveger Allison Moorer seg enda lenger fra den straighte countrymusikken hun startet med enn noen sinne. Hun svever inn i et musikalsk landskap der også Rosanne Cash har gjort flere plater det siste tiåret, et lavmælt, melankolsk univers, som det som lytter krever konsentrasjon å dukke ned i.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke er av det lystige slaget

Titlene på sangene her gir en pekepinn på at Moorers ærend ikke er av det lystige slaget; «The Broken Girl», «When You Wake Up Feeling Bad», «Still This Side Of Gone», «Sorrow (Don’t Come Around)» og «It’s Gonna Feel Good (When It Stops Hurting)». Det er nesten så en håper at det å bli mor kan få Moorer på bedre tanker.

Samtidig er det klart at Moorers stemmekvaliteter egner seg til nettopp denne typen sanger. Det hefter et vemod ved alt hun gjør, som det er lett å tenke seg har mye å gjøre med tragedien hun og Shelby var vitne til som små jenter; at faren skjøt moren deres og så seg selv.

I skrivende stund er jeg likevel usikker på om «Crows» har nok ved seg, ut over Moorers stemme og et knippe meningsfylte tekster, til at den overlever den beinharde kampen om å oppnå mer spilletid på min private radiostasjon. Hm..