Utfordret apokalypsen

Utfordret apokalypsen
Utfordret apokalypsen

John Hillcoat hadde ingen enkel oppgave da han gjorde et litterært mesterverk til film.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

John Hillcoat

Født: 1961 i Australia

Yrke: Regissør

Aktuell med: "The Road"

I rollene: Viggo Mortensen, Kodi Smit-McPhee og Charlize Theron.

Samarbeider ofte med: Nick Cave

-Den rørte meg som ingen annen bok jeg hadde lest før. Jeg kunne ikke slutte å tenke på den, sier regissør John Hillcoat til ABC Nyheter.

Etter apokalypsen

Vi er ved verdens undergang. Mennesker har blitt tyver, mordere og kannibaler for å overleve. En far og hans sønn legger ut på landeveien med et håp om å finne mennesker som er gode.

Det er utgangspunktet for «The Road» av Cormac McCarthy. Boka er for lengt erklært som klassiker bare fire år etter utgivelse, og forventingene til filmen har vært skyhøye.

Til sin sønn

- Jeg har en vakker åtte år gammel gutt, forteller regissør John Hillcoat på en dårlig telefonlinje fra England.

Vi hører en rampete unge som herjer i bakgrunnen mens han sier dette.

- Jeg følte at jeg måtte lage denne filmen for ham mer enn noen andre, selv om han ikke er gammel nok til å se den ennå. Det er en kjærlighetshistorie mellom en far og en sønn, forklarer Hillcoat.

Regissør John HillcoatRegissør John Hillcoat

Å holde fast på det gode

«The Road» gir verken steder eller mennesker konkrete navn. Vi får ikke vite hva som har skjedd eller hvordan det skjedde.

Alt vi har å forholde oss til er disse to menneskene. Alt de har er hverandre og det døde landskapet. Faren forsøker å lære bort en slags menneskelig godhet til sønnen, men når overlevelsesinnstinktet trer inn blir denne godheten blir et stadig fjernere minne.

- Det er en fortelling om hva som er viktig i livet. Jeg tror vi tar for mye for gitt, boken, historien og filmen minner oss om hva som betyr noe og hva vi bør være takknemlige for. Det handler om din største frykt som forelder og menneske, men den handler også om hva som gjør oss som mennesker spesielle, sier regissøren.

- Paradoksalt nok er det gutten som ender opp med å redde mannen, faren går så langt i å forsøke å beskytte sønnen sin at han mister sin egen menneskelighet i forsøket. Det er gutten som må lære ham om medmenneskelighet igjen, forteller Hillcoat.

Samarbeidet med forfatteren

Cormac McCarthy har hjulpet til under produksjonen av filmen. For Hillcoat det vært viktig å realisere den visjonen han hadde.

- En film og en roman er veldig ulike medier, og McCarthy forstår det. Mitt mål har likevel hele tiden vært å være trofast mot boken og sann i forhold til den, noe annet ville gått imot hele prosjektet. McCarthy har hjulpet oss med å fange det som var essensielt. Jeg tror ikke at han følte at noe manglet, hvilket var en stor lettelse, innrømmer Hillcoat.

En bok kan legge til rette for at leseren kan lage sine egne bilder i hodet. De største leseropplevelsene er også gjerne der leseren lager de sterkeste og mest personlige visjonene. I «The Road» lar McCarthy med hensikt være å legge inn spesifikke detaljer for å få leseren til å gå ham i møte. Det er vanskelig å få til noe lignende på film fordi mediet er så konkret, men Hillcoat forteller at de likevel så langt det er mulig har forsøkt å ta vare på dette aspektet ved boka.

- De tingene vi kunne komme unna med å ikke være spesifikke i forhold til lot vi være. Boken setter deg i veldig stor grad i skoene til hovedpersonene. Det er noe av det som gjør den så virkningsfull, sier regissøren.

Han forteller at de omhyggelig har unngått landemerker som kan knytte handlingen til et spesielt sted. «The Road» er innspilt i Pennsylvania, Louisiana og Oregon i USA. Hillcoat har filmet utarmede livløse landskaper utsatt for naturødeleggelser og rovdrift. Gamle kullminer, døde skoger og scener fra et orkanrammet New Orleans skaper et realistisk bakteppe for vandringen i «The Road». I filmen og også boken blir landskapet en slags hovedperson.

Det er musiker Nick Cave har medvirket i lydbildet. Hillcoat forteller om en unik arbeidsmetode med soundtracket.

- Vi hadde snakket sammen om musikken tidlig i prosessen. Vi visste at vi ville ha innslag av skrekkmusikk, men vi ville også ha en slags klassisk folkinspirert musikk som skulle minne om den verdenen de hadde lagt bak seg. Nick ville vente til han hadde sett filmscenene. Jeg viste musikerne en scene og de reagerte spontant på det de hadde sett. De så bildene og spilte inn musikken i et annet rom. Dette er uvanlig å jobbe med filmmusikk på den måten. Musikken ble spesifikt laget til hver scene og spilt frem på en mer organisk og improvisert måte. Vi fikk en musikk som forente de to elementene i filmen, nemlig frykten og stresset, og kjærligheten hovedpersonen har til sin sønn, sin kone og den verdenen han en gang kjente, sier Hillcoat.

Det er Viggo Mortensen og unge australske Kodi Smith McPhee som spiller far og sønn i filmen.

Hvordan jobbet du med Kodi Smit-McPhee og Viggo Mortensen for å skape båndet mellom de som far og sønn?

- Jeg oppmuntret de til å være sammen. Viggo tok Kodi med seg ut på ekspedisjoner, vi diskuterte alle scenene og hvordan de relaterer til deres liv. Jeg tror at selve filmingen i dette utarmede ødelagte landskapet bragte dem sammen, sier regissøren.

Hillcoat forteller at det å finne skuespilleren som kunne spille den lille gutten var en nøkkel til filmatiseringen.

- Den eneste virkelige måten å få et barn til å spille en spille en slik rolle er å finne et barn som er modnere enn sin egen alder. Kodi tok med seg dette. Han forstod hver eneste.

Viggo Mortensen og Charlize Theron før katastrofen intreffer.Viggo Mortensen og Charlize Theron før katastrofen intreffer.

scene. Faren til Kodi leste hele boken høyt for ham. Vi passet også på å skape en avslappet atmosfære. Når folk er avslappet fokuserer de bedre. Det var viktig at Kodi aldri skulle føle at han kunne skuffe oss. Den type press er ikke produktivt. Kodi var mirakuløs i denne filmen, sier Hillcoat.

Han har en myk slags skjønnhet i filmen som minner mye om Charlize Theron som spiller moren hans i scenene fra før katastrofen inntraff. Når du ser faren som ser på sønnen sin ser du også kjærligheten han har for sin døde kone. Hva gjorde du for å få til det?

- Det er et godt eksempel på hva film kan gjøre som en roman ikke kan. Vi var utrolig heldige med at Kodi lignet så mye på Charlize. Vi kunne kle ham likt henne, likevel var det en slags iboende poesi i ansiktet og øynene deres som bare var hell fra vår side. Jeg valgte Kodi på grunn av hans følelsesmessige modenhet, ikke fordi han lignet så mye på Charlize. Han er følelsesmessig subtil på en måte som Charlize også er. Det er mye dybde i dem og de veldig upåvirket, de er ikke den type Showbiz-mennesker som man kan forvente at de skal være.

Var det planlagt?

- Det var en bit av begge deler. Du forsøker alltid å legge til rette for det beste miljøet for at gnistene skal komme, men i tillegg trenger du den magien i øyeblikket. Det er en blanding av planlagt alkymi og hell.

Personvernpolicy