Direktekontakt med fansen

Tore Østby tror på bedre direktekontakt mellom artister og fans. (Foto: Knut Skjollby)
Tore Østby tror på bedre direktekontakt mellom artister og fans. (Foto: Knut Skjollby)

Flere artister vil ha direktekontakt med fansen, og plateselskapenes rolle blir omdefinert, spår Tore Østby.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(ABC Nyheter): Torsdag settes platekontrakten under lupen på by:Larm. Seniorrådgiver i GramArt og tidligere rockmusiker Tore Østby vil se nærmere på muligheter og fallgruver unge artister kan ramle i, i sitt møte med platebransjen. For selv om platebransjen er i drastisk endring ser Østby likevel for seg et samspill mellom artist og plateselskap også i årene som kommer.

- Men balansen kan fort bli en helt annen. Siden det er blitt så mye enklere og rimeligere å spille inn selv, har de fleste artistene tatt et sterkere grep om sine rettigheter. I bransjen ser vi det framfor alt gjennom at lisens- og distribusjonsavtaler vokser, på bekostning av den tradisjonelle platekontrakten, forklarer Østby som på 1990-tallet spilte i metalbandet Conception.

Sosial musikk

For artistene byr teknologien på nye muligheter. Det åpnes stadig nye kanaler der artistene kan treffe fans direkte, og hjemmesider og sosiale medier blir stadig viktigere for artister, påpeker Østby.

- Direktekontakten mellom artist og konsument vil kunne gi artisten mer penger per solgt enhet. Til gjengjeld vil det være vanskeligere å oppnå et stort salg på denne måten. Det kan gjøre at behovet for plateselskaper fortsatt vil bestå, selv om deres framtidige rolle i større grad vil handle om promo og marked, mener Østby.

360 hype

Det har de siste årene vært mye snakk om såkalte 360-avtaler, hvor plateselskapene tar hånd om «hele pakka», fra innspilling og produksjon til management, salg og distribusjon. Men ifølge Østby er det blitt mye hype rundt slike 360-avtaler.

- Egentlig representerer det ikke noe helt nytt, slik man ofte får inntrykk av. Dessuten er det utrolig få rene 360-avtaler som inngås. De gir uansett plateselskapene større kontroll over artisten og produktet som skal selges, noe som kan være skummelt både for artist og selskap. Men mest for artisten, kommenterer Østby.

Hvilken modell som vil passe en ny artist best, tør Østby ikke ha noen klar formening om.

- Det handler jo helt om hvilke egenskaper artisten har som entreprenør og administrator. Noen kan gjøre mye på egen hånd, andre trenger hjelp for å få det til. Men generelt tror jeg det for mange kan være lurt å jobbe selvstendig og bygge seg opp uten selskap, ved hjelp av de nye kanalene vi har fått. Klarer man det, vil man på et seinere tidspunkt bli mer attraktiv for plateselskapene, og dermed ha bedre muligheter til å forhandle fram en god avtale, sier Tore Østby.

Personvernpolicy