Anmelder Hafslund etter dødsfall

DØDE: En 72 år gammel mann ble for cirka en uke siden funnet frosset i hjel i et rekkehus på Bærums Verk utenfor Oslo etter at Hafslund hadde stengt av strømmen som følge av manglende betaling.
DØDE: En 72 år gammel mann ble for cirka en uke siden funnet frosset i hjel i et rekkehus på Bærums Verk utenfor Oslo etter at Hafslund hadde stengt av strømmen som følge av manglende betaling.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Velferdsalliansen anmelder Hafslund og Bærum kommune etter at en 72 år gammel mann frosset ihjel i sin egen bolig.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Velferdsalliansen har anmeldt Hafslund og Bærum kommune i forbindelse med at en 72 år gammel mann ble funnet død i sin egen bolig på Bærums Verk.

Strømleverandøren Hafslund slo av strømmen den 24. november, på grunn av et utestående krav på 3057 kroner.

Les også: Regelendring ble avvist

- Det var ikke uventet at en person er funnet død grunnet stengt strøm. Beløpet på kr. 3057 var nok til at nettselskapet fant det nødvendig å stenge strømleveransen. Dette sier noe om hvilke brutale og meget effektive inkassometoder nettselskapet benytter seg av, sier Vigdis von Ely i Velferdsalliansen i en pressemelding.

I pressemeldingen heter det også at velferdsalliansen foreslår en endring i loven som tillater strømleverandørene å stenge av strømmen uten fysisk kontakt.

Hafslund skal i flere måneder ha forsøkt å kontakte mannen, men stengte av strømmen da de ikke fikk respons på verken hjemmebesøk eller inkassobrev.

Selskapet har nå tatt initiativ til en revurdering av lovverket etter dødsfallet.