Regelendring ble avvist

En 72 år gammel mann ble for cirka en uke siden funnet frosset i hjel i et rekkehus på Bærums Verk utenfor Oslo etter at Hafslund hadde stengt av strømmen som følge av manglende betaling. Foto: Morten Holm / Scanpix.
En 72 år gammel mann ble for cirka en uke siden funnet frosset i hjel i et rekkehus på Bærums Verk utenfor Oslo etter at Hafslund hadde stengt av strømmen som følge av manglende betaling. Foto: Morten Holm / Scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukerrådet foreslo allerede for tre år siden et regelverk som skulle gjøre det vanskeligere å stenge strømmen. Det fikk de ikke gjennomslag for.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

En eldre mann ble funnet død i et rekkehus på Bærums Verk utenfor Oslo. Mannen skal ha frosset i hjel etter at strømmen ble avstengt.

Hafslund skal i flere måneder har forsøkt å kontakte kunden, men etter å ikke ha fått noen respons verken etter hjemmebesøk eller inkassobrev ble strømmen tatt 24. november i fjor.

Dersom Forbrukerrådet hadde fått gjennomslag for sine synspunkter for tre år siden, da Forbrukerkjøpsloven ble revidert, ville lovteksten i dag inneholdt et krav om at sosialtjenesten i kommunene skal kontaktes før strømmen kuttes.

- Vi var med i arbeidsgruppen som jobbet med lovverket. Vi ønsket at loven skulle inneholde en forpliktelse til kontakt mellom nettselskaper og sosialtjenestene. Dessverre var ikke Helsedirektoratet med på denne prosessen, så vi fikk ikke gjennomslag for dette, sier regiondirektør Olav Nyhus i Forbrukerrådet til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Foreslår regelendring

I kjølvannet av den tragiske saken har Hafslund tatt initiativ til en revurdering av lovverket som regulerer nettselskapenes praksis for stenging. For eksempel kan det være aktuelt å se på om man bør åpne opp for at nettselskapene skal varsle sosialtjenesten ved stenging.

Konserndirektør for kommunikasjon i Hafslund, Karen Onsager. Konserndirektør for kommunikasjon i Hafslund, Karen Onsager.

- På denne måten kan man nå folk som ikke er fanget opp, slik at de får den hjelpen de trenger, sier hun til ABC Nyheter.

Justisdepartementet vil vurdere et innspill fra Hafslund Nett om at loven bør endres, slik at det blir enda vanskeligere å stenge av strømmen, opplyser statssekretær Astri Aas-Hansen til Budstikka.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I dag er det nemlig ikke et krav at strømleverandøren varsler offentlige myndigheter før strømmen slås av.

- Nå ble strømmen i akkurat dette tilfellet kuttet i en periode da det var mildt. Spørsmålet er om en ikke nettselskapene bør få på plass rutiner for oppfølging der de klimatiske forholdene endrer seg når elektriske anlegg er stengt, sier Nyhus.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Tragisk sak

Det var etter bekymringsmeldinger fra naboer at mannen ble funnet av politiet i forrige uke. Politiet tror mannen da hadde vært død i en måned, ifølge NRK.

- Dette er virkelig en tragisk sak. Selv om Hafslund har fulgt alle lover og regler for avstengning og rutinene har vært ivaretatt, vil vi nå vurdere prosedyrene våre på nytt for å se om det er ytterligere tiltak vi kan innføre for å bidra til at slike tragiske hendelser ikke skjer igjen, sier Onsager.

Og hun legger til:

- Vi har ikke opplevd regelverket som mangelfullt tidligere. Men her er det snakk om et menneske som åpenbart har hatt problemer og som tydeligvis heller ikke har vært i kontakt med sosiale myndigheter. l lys av dette må vi se om det er ytterligere tiltak vi bør innføre som en del av våre prosedyrer for å bidra til at mennesker som er i en vanskelig situasjon får hjelp, og vi har også tatt initiativ til å be om en revurdering av lovverket.

Les mer om dine rettigheter i forbindelse med stenging hos Forbrukerrådet.