Den andre vampyrbølgen

Da Vampire Weekend slo gjennom med debuten for to år siden, var de færreste opptatt av vampyrer. Nå er situasjonen en ganske annen.
Da Vampire Weekend slo gjennom med debuten for to år siden, var de færreste opptatt av vampyrer. Nå er situasjonen en ganske annen.

Denne uken gikk Vampire Weekend rett inn på toppen av den amerikanske Billboardlista. ABC Nyheter har snakket med bandet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Rosta BatmanglijRosta Batmanglij

Denne uka gikk det amerikanske indiepopbandet Vampire Weekend rett inn på toppen av den amerikanske Billboardlista med sitt andre album «Contra», foran artister som Ke$ha og Susan Boyle.

Les også : Bitt av vampyrer

For bare ti år siden ville noe lignende vært utenkelig, men de siste årene har mye skjedd med statusen til sjangeren bandet opererer i. Ikke minst var grunnen lagt med gjennomslagskraften til den to år gamle debuten, som både ble et gjennombrudd for bandet, og startet en bølge av interesse for den afrikanske popmusikken de blant annet var inspirert av.

- Hva tenker man når man skal i gang med album nummer to etter en sånn start?

- Vi begynte egentlig å samle ideer før vi var ferdige med førsteplata, forteller Rostam Batmanglij, som sammen med Ezra Koenig utgjør den kreative kjernen i kvartetten.

- «White Sky» spilte vi for eksempel på releasekonserten for det første albumet. Den startet som en beat jeg lagde med trommemaskin og keyboard, men så fant vi ut at vi kunne spille den med ordentlige trommer på toppen av det.

Denne blandingen av programmert og analogt er typisk for «Contra», og det som tydeligst skiller albumet fra forgjengeren.

- Det er en mer elektronisk plate, hvor noen av låtene i hovedsak ble skrevet og bygd opp foran datamaskinen. Men det har vi forsåvidt gjort før også. Jeg synes ikke albumet som helhet føyer seg til bare én retning, sier han - og trekker frem «Holiday» og singelen «Cousins» som eksempler på låter som er enklere konstruert.

Naturlig produsentrolle

Batmanglij er både keyboardist og gitarist i gruppa, men i tillegg har han stått bak spakene under arbeidet med begge gruppas langspillere. Til tross for at stadig flere rockeband knytter til seg eksterne produsenter, er det en rolle han finner svært naturlig.

- Jeg oppfatter det som ganske vanlig å produsere sine egne plater. Se på Dirty Projectors; Dave Longstreth produserer alle platene deres. Og M.I.A. - selv om hun jobber med andre produsenter så produserer hun selv også. Jack White produserer for The White Stripes, og Jimmy Page produserte jo alle platene til Led Zeppelin. Page er en av verdens beste produsenter, men folk tenker ikke på ham som det, bare fordi han var en del av bandet.

Selv om han sier han ikke har tid til å jobbe for andre band, ga Batmanglij i sommer ut en plate med sideprosjektet Discovery , som består av ham selv og Ra Ra Riot-vokalist Wes Miles. «LP» var en skikkelig lekegrind av eksperimenter med sjanger og teknikk, og hører man på «Contra» kan det virke som mange av erfaringene fant veien med dit. Fullt så enkelt som at Discovery-albumet påvirket Vampire Weekends nyeste er det likevel ikke, skal vi tro Batmanglij.

- Det er vanskelig å si, for mye av Discovery-materialet var påbegynt allerede før den første Vampire Weekend-plata. «One (Blake's Got A New Face)» var faktisk opprinnelig en del av en Discovery-låt, «Swing Tree». Men det føltes mer som en Vampire Weekend-låt, så da gjorde vi den til det.

Referanser med mening

Som mange i sin generasjon er Vampire Weekend glade i referanser, og legger stadig ut tråder til de som ønsker å nøste. Albumtittelen «Contra» skal for eksempel spille på «Sandinista!»-plata til The Clash, og deres frontfigur Joe Strummer ha inspirert teksten til sporet «Taxi Cab». Men referansene er ikke bare pynt og staffasje. På «Contra»-låta "Diplomat's Son" sampler bandet den britiske artisten M.I.A., som har tamilsk bakgrunn, og det hadde en spesiell betydning for Batmanglij.

- Vi prøver å la det være flere lag med mening. Men det å sample M.I.A. var nok noe jeg ønsket å gjøre av flere grunner. Det betydde noe utover bare å høres bra ut.

- Hva da?

- Jeg føler en forbindelse til henne. Foreldrene mine er innvandrere fra Iran, og det er ikke så mange som kommer fra Midtøsten eller Asia som lager popmusikk i den vestlige verden.

Nettopp påvirkningen fra andre typer popmusikk enn den angloamerikanske var noe av det som til å begynne med satte Vampire Weekend på kartet. Denne gangen er det noe mindre afropop å spore enn sist, men bandet trekker likevel fram sitt møte med den mexicanske DJen og produsenten Toy Selectah som en viktig inspirasjon for plata.

- Han lager all slags musikk, men den representerer møtet mellom moderne klubbmusikk og tradisjonell mexicansk musikk som cumbia, forteller Batmanglij.

- Vi hang sammen noen dager, pratet og spilte musikk for hverandre - og det var egentlig det.

Frihet i Brooklyn

På tross av de globale forbindelsene var det altså hjemme i Brooklyn, New York det hele startet. De siste årene har det tilsynelatende strømmet dyktige og nyskapende undergrunnsband nettopp fra den bydelen, men det er ifølge Batmanglij ikke særlig oppsiktsvekkende.

- Det er helt naturlig. Brooklyn ligger i New York City, og New York City er et av de viktigste stedene for musikk, både historisk og akkurat nå. I Brooklyn kan du velge hvordan du vil leve, om det er i en stor leilighet langt unna alt sammen, eller i en liten en som ligger nærme ting. Du kan være i nærheten av alt det som skjer med musikk i New York.

- Så det er ikke et mer kreativt miljø?

- Det er faktisk vanskeligere å skape ting fordi det er så trøblete med plass. De fleste jeg kjenner lager i en eller annen grad musikk hjemme i leiligheten sin - jeg gjør det så definitivt. Heldigvis har jeg den for meg selv når de jeg bor sammen går på jobb.

Nå om dagen får han likevel en god og lang pause fra Brooklyn-leiligheten, for Vampire Weekend har nettopp startet en relativt omfattende Europa- og USA-turné. Foreløpig må skandinaviske tilhengere ta turen til Storbritannia eller kontinentet for å få oppleve vampyrene - men de kommer kanskje til Norge ved en senere anledning?

Personvernpolicy