Spotify begynner å lønne seg
Rettighetsinnehaverne får inntekter fra Spotify.
(ABC Nyheter): Musikkstreamingtjenesten Spotify har tidligere blitt kritisert for å kun gi tilbake småpenger til artister og plateselskap som har inngått lisensieringsavtaler med det svenske selskapet.
Lønner seg
Men ifølge avisen The Daily Telegraph begynner det omsider å lønne seg for plateselskapene å la musikk de eier streames gjennom den populære tjenesten.
Visedirektør for den digitale avdelingen hos Universal Music Group i Europa, Rob Wells, har for aller første gang nylig gått ut offentlig med detaljer rundt avtalen selskapet har hatt med Spotify. I rapporten fremkommer det både detaljer i lisensavtalen og hvilke finansielle vilkår partene må forholde seg til.
Regionale forskjeller
Spotify betaler tilbake royalties for hver eneste låt brukerne spiller av i Storbritannia og Spania, mens i de fire andre regionene hvor tjenesten så langt har vært tilgjengelig; Frankrike, Sverige, Finland og Norge, er avtalen basert på andre vilkår. I disse landene er fortjenesten knyttet til et abonnementsystem, med reklamefinansiering som eneste alternativ.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen- For meg er det å betrakte som en utholdelig forretningsidé, sier Wells til avisen.
Spotify trenger 10-12 prosent av betalende brukere i hvilken som helst av sine regioner for å kunne tilbakeføre en anstendig sum til rettighetshaverne av musikken som streames.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenTredje største digitaltjeneste
Wells avslørte samtidig at Spotify var den fjerde største digitale partneren til det multinasjonale selskapet i regnskapsåret 2009. De tre øverste på listen ble ikke nevnt, men sannsynligheten er stor for at Apples musikkbutikk iTunes og Google-eide YouTube er to av dem.
Spotify har allerede gått forbi iTunes når det gjelder tilbakeføring av midler til selskapet i hjemlandet Sverige.
Selv om Spotify begynner å bli en suksess også på inntjeningssiden, har ikke tjenesten blitt lansert på verdens største musikkmarked, USA, foreløpig. Spotify har imidlertid annonsert at tjenesten høyst sannsynlig vil bli tilgjengelig også for amerikanske kunder i løpet av første halvår 2010.