- Kommer til å bli suksess

- Kommer til å bli suksess
- Kommer til å bli suksess
Artikkelen fortsetter under annonsen

Selv var han med på å få F-16 til Norge for 30 år siden. Nå er han sikker på at de nye kampflyene vil bli en like stor suksess.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Steinar Berg var med på teamet som testet F-16 før det ble satt i produksjon.Steinar Berg var med på teamet som testet F-16 før det ble satt i produksjon.

Det første norske F-16 havariet skjedde da det kolliderte med en trane. Piloten skjøt seg ut og flyet styrtet ved Tunhovdfjorden. FOTO: Per A. Svensson / Aftenposten / SCANPIXDet første norske F-16 havariet skjedde da det kolliderte med en trane. Piloten skjøt seg ut og flyet styrtet ved Tunhovdfjorden. FOTO: Per A. Svensson / Aftenposten / SCANPIX

For 30 år siden landet Steinar Berg den første norske F-16 på Rygge. Foto: Andreas H. Lunde / ABC NyheterFor 30 år siden landet Steinar Berg den første norske F-16 på Rygge. Foto: Andreas H. Lunde / ABC Nyheter

Pensjonert oberst Steinar Berg vet hva han snakker om når temaet er F-16. Han var testpilot lenge før den kom til Norge, og har fløyet Fighting Falcon under alle forhold. På en måte kan man si at han er en av foreldrene til 30-årsjubilanten.

Selv om han selv satt i cockpiten for siste gang i 1985, så har han fulgt godt med på utviklingen av flyet han var med på å få til Norge. Siden han sist tok kontroll over jagerflyet har stort sett all innmat i flyet blitt erstattet med ny høyteknologi.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I dag er det 30 år siden den første norske F-16 landet på Rygge.

11 vil kjøpe norske fly

Siste tur for 25 år siden

- Personlig fløy jeg den siste turen med F-16 i 1985, så det er noen år siden. Men jeg har fulgt med, mens jeg var i stab og fulgt med flyet og våpensystemet, sier Berg til ABC Nyheter.

Også rollen som de norske pilotene har, sammen med flyet, har endret seg siden det da toppmoderne flyet ble tatt i bruk i januar 1980.

- Det har vært en total oppdatering for å holde dette teknologisk på riktig nivå. Og rollen til det norske F-16 har jo forandret seg i disse årene. Vi er jo nå mer skreddersydd til det som etterspørres i en internasjonal sammenheng. Mer enn da vi innførte våpensystemet. Da var det jo en del av forsvaret av Norge, mer spesifikt. Nå er vi mer brukere i et større system og over et større område. Det har i hvert fall jeg inntrykk av, sier Berg.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forsvarets Falcon fløy fra regningen

Tror på JSF

I 2008 bestemte Norge seg for å velge amerikanske fly over svenske. Akkurat det er ikke noe Berg er lei seg for. Han mener de erfaringene man har hatt med F-16 borger godt for introduksjonen av nok et amerikansk jagerfly i det norske luftforsvaret.

Han ser for seg at nye norske piloter kan utvikle et like nært forhold til Norges kampflyvalg, stealth-flyet F-35, eller Joint Strike Fighter som det er bedre kjent som her på røysa.

- Nei, altså. Ut fra de erfaringene vi har fra F-16, og når vi blir invitert inn sammen med amerikanerne for å utvikle en flymaskin, så er det ingen grunn til å tro at dette ikke skal bli like bra som med F-16, sier den erfarne piloten.

- Vi lærte veldig mye med F-16 i det norske luftforsvaret, og vi lærte veldig mye av å være med å utvikle flyet helt fra begynnelsen av. Og jeg tror det er mye over samme lest man har tenkt med F-35. I tillegg ser det ut som de nasjonene vi gikk sammen med i F-16 sammenheng ønsker å fortsette med den samme flytypen, og vi har i aller høyeste grad gode erfaringer med å være sammen med de nasjonene, fortsetter han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kræsjet forsvarets nye gigantfly

- Samarbeidet viktig

- Det samarbeidet vi begynte på midten av 70-tallet har vedvart, og vi har jo et veldig nært forhold til de andre europeerne som var med i samarbeidet, samtidig som vi har et godt forhold til amerikanerne. Jeg ser ingen grunn til å tro at ikke F-35 skal bli en like stor suksesshistorie som F-16 for det norske luftforsvaret, konkluderer han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Når det gjelder størrelsen og omfanget av det norske luftforsvaret så er han noe mer avmålt. Noen politikere har tatt til orde for å begrense størrelsen på luftforsvaret og antallet fly man opererer med.

- Ja, vi har jo en tidligere general i luftforsvaret, Thomas Colin Archer, som sier at det går en nedre grense for når du går over fra å være et luftforsvar til å bli en flyklubb. Og hvis vi skal redusere ytterligere det nivået vi ligger på i dag, så nærmer vi oss faretruende. Det krever et visst volum for å vedlikeholde kunnskap og bredde i systemet. Jeg ser ingen grunn til at Luftforsvaret skal bli noe mindre enn i dag, vi er faretruende nær den grensen i dag, sier han, og avslutter:

- Da tror jeg man kan bruke de pengene på andre ting.