Meny

De eldre erobrer Facebook

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Over 2,2 millioner av landets innbyggere er nå medlem av nettsamfunnet Facebook, og det er i de eldre aldersgruppene at veksten kommer.

For et drøyt år siden var 29 prosent av landets befolkning på Facebook. Nå er andelen 46 prosent, viser nye tall fra TNS Gallup.

– Veksten i alle aldersgrupper er markant de siste årene, men fra 2008 til 2009 har den vært kraftigst i de eldre aldersgruppene, sier markedssjef for nye medier i analysebyrået TNS Gallup, Hans Martin Cramer, til Dagens Næringsliv.

Eldrebølge

Ifølge TNS Gallup var 4 prosent av nettbrukere over 60 år i Norge på Facebook i tredje kvartal 2007. To år senere var andelen økt til 19 prosent, tilsvarende 125.000 personer. Antall daglige brukere i aldersgruppen over 60 år ligger på 70.000. Tallet samsvarer med Facebooks egne tall for brukere over 60 år bosatt i Norge.

– De eldre kommer som en rakett, sier Cramer.

Gråhårede Facebook-brukere skremmer bort ungdommen, mener forskningssjef Huw Griffiths i mediebyrået Universal McCann.

Ikke kult lenger

– Når du får en venneforespørsel fra bestemoren din, da tror jeg Facebook begynner å miste kulheten, sier han til bransjebladet Adweek.

Reklameformidlere lurer nå på om eldrebølgen på Facebook gjør nettsamfunnet mindre attraktivt for unge målgrupper som annonsørene jakter på.

– Mor, far og besteforeldre gjør det litt ukult å være til stede på Facebook, og denne aldersgruppen bruker internett på en helt annerledes måte enn den eldre generasjonen. De «shopper» nettsamfunn og er opptatt av hva som er «hot» der og da, sier Kine Yun Hoch-Nielsen, rådgiver i mediebyrået Mindshare i Norge.

Ukjente venner

Mindshare har gjort analyser internasjonalt som viser at tenåringer viser mindre interesse for Facebook når de har knyttet til seg så mange venner at de ikke kjenner halvparten av dem i det virkelige liv. (©NTB)

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus