Meny

Etterforsker Sea Shepherd-kollisjon

Den skadde båten Ady Gil, som tilhører Sea Shepherd, flyter nær den japanske hvalfangstskuta Shonan Maru Nr. 2, etter en kollisjon mellom de to skipene i Sørishavet. Foto: Scanpix/Reuters.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

New Zealand og Australia sier torsdag at de vil etterforske en japansk hvalfangstskute som skal ha rammet en protestbåt i antarktisk farvann.

Aktivister hevder bare flaks gjorde at ingen ble drept. De to landene, som er motstandere av Japans hvalfangstprogram, oppfordret også demonstranter fra den militante anti-hvalfangstorganisasjonen Sea Shepherd og hvalfangerne til å slutte å risikere menneskeliv i det isolerte Sørishavet.

Hvalfangerne og Sea Shepherds demonstranter gir hverandre skylden for kollisjonen onsdag, som endte med at de seks av mannskapene på Ady Gil måtte reddes av en annen av aksjonistenes båter.

Les også: Her blir båten delt i to

New Zealands utenriksminister Murray McCully sier landets sjøfartsmyndigheter har ansvaret for den New Zealand-registrerte Ady Gil, en høyteknologisk trimaran som fikk baugen ødelagt i kollisjonen med Shonan Maru Nr. 2.

Samtidig har Australias visestatsminister Julia Gillard beordret den australske myndigheten for sjøfartssikkerhet om å granske hendelsen, som skjedde i Australias ansvarsområde for søk og redningsarbeid.

- Det er klart at følelsene er i kok og liv står i fare. Faktisk virker det mirakuløst for meg, etter å ha sett videoen, at ingen liv gikk tapt i denne hendelsen, sier Gillard til journalister. McCully og Gillard oppfordret demonstrantene og hvalfangerne til ikke å sette liv i fare. - Regjeringen på New Zealand er totalt imot den japanske hvalfangsten i Sørishavet, men vi er også motstandere av å ta livet av mennesker der.

Japan protesterer

Japan har klaget til Wellington om kollisjonen som involverte den New Zealand-registrerte protestbåten, sier regjeringens talsmann Hiofumi Hirano i Tokyo.

Se også: Hvalbåt-krasj blir toppolitikk

- Vi har lagt inn protester til myndighetene på New Zealand, sa Hirano under en pressekonferanse. - Vi har krevd at tilsvarende hendelser ikke gjentar seg. Men Sea Shepherds leder Paul Watson sier hans organisasjon vil fortsette å hjemsøke den japanske hvalfangstflåten tross tilbakeslaget.

- Det gir oss et handikap, det er et slag mot vår organisasjon til en verdi av to millioner dollar, og det tar vekk vårt raske avskjæringsfartøy, men dette er en krig, sier han til AFP over satellittelefon fra Sørishavet.

- Etter mitt syn er disse hvalene verdt langt mer enn vårt skip. Ady Gils kaptein Pete Bethune sier skylden for kollisjonen ligger ene og alene hos det japanske skipet, og at det kun skyldes flaks at ingen ble drept. Et av mannskapene pådro seg brukkne ribbein.

- Vi var heldige med at ingen befant seg i sengen, ellers ville noen ha dødd, sier Berthune til Radio New Zealand.

- Jeg tror det ble demonstrert i går at de japanske hvalfangerne bare er en gjeng pøbler.

- Opptrer behersket

Men Glenn Inwood, en New Zealand-basert talsmann for det japanske instituttet for hvalforskning, som gjennomfører jakten, sier demonstrantene selv har skylden.

Se også: «Kollisjons-skipet» ut på tokt igjen

Med henvisning til oppfordringene fra Australia og New Zealand om å lette på konfrontasjonene sier Inwood at hvalfangerne allerede opptrer behersket.

- De japanske skipene beskytter seg selv fra en kampanje med voldelig trakassering, sier han til AFP. På spørsmål om hvalfangerne vil samarbeide med etterforskerne sier Inwood det vil være et spørsmål mellom den japanske og den newzealandske regjeringen.

Watson sier Sea Shepherd vil samarbeide med granskerne, men venter ikke at de vil gi resultater. Det ble innført et internasjonalt moratorium mot kommersiell hvalfangst i 1986, men Japan tar livet av hundrevis av dyrene hvert år ved hjelp av et smutthull som tillater forskningsfangst på hval.

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus