Velkommen til det digitale overvåkningssamfunnet

Facebook og Google er to av tjenestene som samler informasjon om nettbrukeren. (Faksimile)
Facebook og Google er to av tjenestene som samler informasjon om nettbrukeren. (Faksimile)

<pHvor mye personlig informasjon er du villig til å overgi for å få bruke populære nettjenester?</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Sosial medier som Facebook og Twitter har senket terskelen radikalt for hvor mye personlig informasjon vi er komfortable med å dele med vilt fremmede. Samtidig har det lenge vært klart at personvern ikke er det som står øverst på agendaen til mange av disse nettstedene, eller som en bloggkommentator formulerte det:

«Min erfaring med sosiale nettverk er at det føles litt som å være på fest med et par felles svirebrødre helt til du oppdager at de elegante fullfigursspeilene i rommet faktisk er toveisspeil. Kanskje noen fortalte oss dette på forhånd, men det de ikke sa var at den andre siden av speilet pekte ut mot en travel hovedgate hvor markedsførere og andre sosiale observatører hektisk noterte ned alle detaljene fra samtalene våre.»

Tilpasser seg dine søk

Den kommentaren ble skrevet for nesten to år siden, i februar 2008. Endringer fra Facebook og Google denne måneden har bare gjort dette bildet mer realistisk - og enda mer urovekkende.

Hvis du har en Google konto ble du del av Googles program for personaliserte søk den 4. desember. Det betyr at Google vil ta hensyn til søkehistorien din og måten du bruker nettet på når den gir deg søkeresultatene dine. Dette for å øke søkeresultatets relevans og gjøre det mer sannsynlig at du klikker på ting som gir Google annonseinntekter. På lengre sikt, ettersom Google samler mer og mer informasjon om nettbruken din, vil søkeresultatene sannsynligvis variere betydelig fra person til person.

Kan bli flaut å låne bort PC

Googler du deg selv ofte, kan dette for eksempel bety at dine nettidentiteter, som blogg og nettside, kommer mye høyere opp når du søker på navnet ditt enn når andre gjør det. Dermed kan det gi deg et falskt inntrykk av Google-synligheten din, skriver Danny Sullivan for Search Engine Land.

Og søker du mye etter ting du helst ikke vil at omverdenen din skal vite at du er interessert i kan det ble en heller pinlig opplevelse å låne bort datamaskinen din. Du kan skru av personaliserte søk, men Google har automatisk gjort brukerne sine del av det slik at du aktivt må velge det bort (les mer om hvordan her).

Del Facebook-profilen din med verden

Med Facebooks nye personvernsinnstillinger, lansert 9. desember, er du også nødt til aktivt å velge bort de innstillingene det populære nettstedet helst ser at du bruker: nemlig å dele all informasjon du legger ut på Facebook med hele verden.

Selv de som fra før av hadde begrenset hvem som kunne se informasjonen de la ut på profilen sin ble de tvunget til å endre personvernsinnstillingene tilbake til de opprinnelige innstillingene sine om de fortsatt ønsket å begrense innsyn.

Riktignok gir de nye innstillingene deg mulighet til å velge hvem som får se hver Facebook-oppdatering, men informasjon som tidligere var privat – som vennelisten din, kjønn, bosted, profilbilde og sider du er fan av - regnes nå automatisk som offentlig informasjon.

Scroogled?

Og grunnen? «Vi vet alle hva som er i Facebooks beste interesse: å eksponere størst mulig antall sider fra et størst mulig antall mennesker villig til å skape innhold og gjøre det offentlig. Markedsførere sikler over alt de kan gjøre i Facebook hvis selskapet bare gir dem muligheten, og Facebooks helt rasjonelle målsetning, som ethvert annet internettselskaps, er å tjene penger på de måtene de kan. Men det som er i bedrifters interesse er ikke nødvendigvis i min eller din interesse,» skrev Dan Gilmor da han slettet Facebook-kontoen sin som et resultat av de nye endringene.

Du skal ikke se bort fra at den moderne markedsføreren snart vet hvor du bor, hva du spiser til frokost, hva slags musikk du liker, hvilke venner du har og mye mer – alt som et resultat av hva slags informasjon du har oppgitt i sosiale nettverk.

Jeg er åpen for at jeg tolker alt for mye inn i disse endringene, men sider ved dem minner meg om skrekkscenarioet forfatteren Cory Doctorow beskriver i den dystopiske novellen Scroogled fra 2007. Det er en dystopi hvor Google overvåker samfunnet for avvikere og dissidenter gjennom hva de søker etter på nett og hvilke venner og interesser de oppgir i sosiale nettverk - en dystopi hvor privatliv, ikke bare er blitt et knapphetsgode, men en farlig illusjon.

Les også: Electronic Frontier Foundations gjennomgang av konsekvensene av Facebooks nye personvernsinnstillinger i The Good, The Bad and The Ugly

Personvernpolicy