PLATE: Dave Rawlings Machine: «A Friend Of A Friend» (Acony) [import]

Et egenartet talent

Dave Rawlings leverer et elegant album helt på tampen av året. Foto: Promo
Dave Rawlings leverer et elegant album helt på tampen av året. Foto: Promo

<pGillian Welch’ makker innfrir.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

«A Friend Of A Friend»«A Friend Of A Friend»

(ABC Nyheter): Alle som har overvært en konsert med den amerikanske folksangerinnen Gillian Welch vet hvilke undere gitaristen Dave Rawlings tryller ut av sin depresjons-æra, akustiske gitar.

Skolert musiker

Rawlings har, forholdsvis uvanlig i folk/pop-verdenen, akademiske gitarstudier bak seg fra Californias kjente musikkuniversitet, Berklee College.

For gitarister er derfor Dave Rawlings ferdigheter en ekstra bonus når duoen Welch og Rawlings står på scenen. På platefronten har gitaristen så langt overlatt navneplassen til Welch (hvor blir det av den lenge utlovede plata forresten?).

Her er i hvert fall Dave Rawlings første plate under eget navn. Men tillegget Machine kan være noe misvisende. For «A Friend Of A Friend» har lite med maskiner å gjøre. Her er det gjennomgående miljøvennlige instrumenter som benyttes. Aller mest Rawlings 1935 Epiphone Olympic.

Reverserte roller

Vi har tidligere hørt Rawlings' synge flotte harmonier sammen med Gillian Welch' egenartede stemme. Her er rollene reversert. Det er Welch' stemme som sørger for harmoniene, bak Rawlings' Neil Young-aktige vokal.

Rawlings har ellers invitert med seg produksjonskliente sine; neo-bluegrassbandet Old Crow Medicine Show på innspillingene, og gjør også en av Old Crows aller fineste sanger, «I Hear Them All», opprinnelig skrevet av Welch og Old Crows Ketch Secor.

Plata inneholder også en annen, og enda mer velkjent, Rawlings co-komposisjon, «To Be Young (Is To Be Sad, Is To Be High)». Den var opprinnelig å finne på solodebuten til co-komponist Ryan Adams' «Heartbreaker» fra 2000.

Sentral Welch

Sentral på «A Friend Of A Friend» er også en omfattende medley av Conor Obersts (Bright Eyes) «Method Acting» og Neil Youngs «Cortez The Killer». Fem av platas sanger er skrevet av Rawlings og Welch sammen. Lagt ved siden av det faktum at Gillian Welch spiller gitar og perkusjon (hun er en mer enn habil trommeslager), er det lett å tenke seg at platene til duoen egentlig er deler av det samme verket. Med den forskjellen at mikrofonene skrus opp og ned avhengig av hvilket navn som står på coveret.

Noen av sangene her har mer tettpakkede arrangementer enn det som vanligvis preger Welch sine utgivelser. Men «A Friend Of A Friend» er ikke noe stort musikalsk avvik. Det dreier seg om musikk som strekker seg tilbake til perioden før Bill Monroe formulerte sin bluegrass-idé, det som kalles old-timey stringbandmusikk.

Elegant

Flere av sangene drives av Ketch Secors energiske felespilling, slik vi kjenner det fra Old Crows plater. Her lener allehånde akustiske strengeinstrumenter seg elegant inn og ut av lydbildet. Av og til krydret av munnspill, en trompet og litt orgel og piano, eminent traktert av Heartbreaker Benmont Tench.

«A Friend Of A Friend» inneholder ni spor, ti sanger-medleyen inkludert, alt levert med den smakfullheten som alltid har preget Welch/Rawlings arbeid. Det er musikk som ikke høyrøstet påkaller oppmerksomhet (det er nok av det these days, right?), men som likevel trigger repeatknappfingeren, når av den vakre avslutningen «Bells Of Harlem» toner ut...

Personvernpolicy