Nesten 1000 pandemi-henvendelser på én dag

<pI oktober toppet det seg for helsemyndighetenes pandemitelefon.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tidligere i høst var det daglig mellom 700-900 anrop ved Helsedirektoratets pandemitelefon. I slutten av oktober nådde man toppen, da det på én dag var nesten 1000 henvendelser.

- Det var en topp, og vi klarte ikke å besvare alle henvendelsene. Generelt har vi hatt høy svarprosent, og vi har prøvd å holde bemanningen på høyde med behovet, sier seniorrådgiver Britt Randi Hanssen i Helsedirektoratet til Dagens Medisin.

De fleste som har ringt, har hatt spørsmål om vaksinen og hvor de kan få vaksinen. Neste på listen over mest populære spørsmål er vaksinebivirkninger.

- En del lurer på hvor vanlig det er å ha bivirkninger lenger enn én til to dager etter vaksinering, sier Hanssen til Dagens Medisin.

Pandemitelefonen er stengt fra julaften til 3. januar, noe Hanssen mener er forsvarlig ut ifra både smittesituasjonen nå og pågangen på telefon.

Personvernpolicy