Vil selge 400.000 3D-tver

LG Electronics lanserte sine første 3D-flatskjermer i august. Foto: Scanpix/Reuters.
LG Electronics lanserte sine første 3D-flatskjermer i august. Foto: Scanpix/Reuters.

<pSørkoreanske LG Electronics annonserte tirsdag at selskapet planlegger å selge 400.000 tredimensjonale fjernsyn neste år ved å inngå partnerskap med den lokale digitale satellittleverandøren SkyLife.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

LG Electronics, verdens tredje største leverandør av LCD-fjernsyn, sier det tar sikte på å selge 3,4 millioner 3D-fjernsyn i 2011.

LG, som lanserte sin første 3D-flatskjerm-TV i august, venter at det globale markedet vil utvides raskt, drevet av en økning i innhold med 3D og også av stor etterspørsel under OL og World Cup.


Nærmere 60 prosent av forbrukerne hjemme og i utlandet er villige til å kjøpe 3D-fjernsyn, sier selskapet.

SkyLife sier selskapet vil investere nærmere 30 millioner won (148,5 millioner kroner) i utvikling av 3D-innhold de nærmeste tre årene.

LG sier partnerskapet med SkyLife vil hjelpe til å produsere 3D-bilder som ikke forårsaker tretthet i øyet eller svimmelhet, problemer som har hjemsøkt tidligere 3D-teknologi.

Seere vil bruke spesielle briller til å se 3D-tv, som gir illusjonen av dybde på flate skjermer.

LG planlegger å utvide sin markedsandel i Sør-Korea, Nord-Amerika og Europa neste år før det lanserer 3D-tv-produkter i Sør- og Mellom-Amerika og Asia i 2011.

Japanske firmaer har også jobbet raskt for å utvikle 3D-kompatible fjernsyn for å gjøre opp for sin svake ytelse i flatskjermer sammenlignet med koreanske rivaler.

Den lokale markedsanalytikeren Displaybank spår at det globale markedet for 3D-tver vil være verdt 1,14 milliarder dollar (6,5 milliarder kroner) neste år før det øker sterkt til 15,83 milliarder (90,78 milliarder kroner) i 2015.

Personvernpolicy