Fra Juni til Martha

Etter ti år som Juni i «Hotel Cæsar», gjør Anette Hoff nå comeback på teaterscenen. Til vinteren skal hun turnere for Riksteatret, som Martha i teaterklassikeren «Hvem er redd for Virginia Wolf».

Skrekkblandet fryd

- Det er med både stor ærefrykt og appetitt jeg sa ja til dette tilbudet, fortalte Anette Hoff da Riksteatret onsdag presenterte vårsesongen i sine lokaler i Nydalen i Oslo. Etter over ti sammenhengende år som Juni Anker-Hansen i «Hotell Cæsar» er det en helt ny virkelighet hun nå trår inn i. Eller rettere sagt trår tilbake i, for det var teateret som var Hoffs hjem i mange år, før hun gjennom den populære tv-såpen ble et av Norges mest kjente tv-fjes.

- Jeg har permisjon mens Virgina Wolf turnerer, men hva som skjer med min Juni-rolle etter det vet jeg foreløpig ikke, selv om mye tyder på at jeg nok blir med Cæsar-gjengen også videre, sier Anette Hoff.

Tilbake til start

Når hun nå gjør comeback på teaterscenen er det altså som Martha, en av teatrets mest kjente kvinneskikkelser, ikke minst udødeliggjort av Elisabeth Taylor.

- Jeg startet min teaterkarriere på Den Nationale Scene i Bergen, så det blir utrolig artig å komme tilbake dit med dette stykket. Jeg er livredd, men overlykkelig, sprudler Hoff som i rollen som Martha får god anledning til å slenge nådeløst bitske og karakterdrepende kommentarer til sin ektemann George, spilt av Ingar Helge Gimle.

I rollene som det yngre paret som blir invitert hjem til Marta og George finner vi Marian Saastad Ottesen og Nils Jørgen Kaalstad, mens Nils Petter Molvær har lagd spesialskrevet musikk til stykket.

Stykket som tente Næss

Det er Petter Næss som har regien på Edward Albees teaterklassiker, som får premiere i Oslo 19. februar og deretter snirkler seg rundt om i Norge inntil sceneteppet går ned for siste gang 10. mai i Grimstad.

- Dette stykket var min første, store teateropplevelse. Ikke minst gjorde filmversjonen med Elisabeth Taylor og Richard Burton i hovedrollene et fantastisk inntrykk. Og det er Virginia Wolf som ga meg lyst til selv å fortelle historier, forteller Petter Næss.

Selv om han er en erfaren teatermann, er han for folk flest kanskje likevel mest kjente for sin jobb som filmregissør. Næss ble blant annet Oscar-nominert for «Elling», basert på Ingvar Ambjørnsens roman. Og neste år er han igjen kinoaktuell med nok en dramatisering av en moderne norsk roman, Lars Saabye Christensens «Maskeblomstfamilien».

Urpremiere på Mykles Rubin

Norsk litteratur og Agnar Mykle står også sentralt i Riksteaterets program for vårsesongen, med en urpremiere på «Sangen om den røde rubin». Stykket, som får premiere i Oslo 1. februar, er iscenesatt av Morten Bergesen, med Mattis Herman Nyquist i den mytiske skikkelsen som Ask Burlefot og med Line Verndal i rollen som hans Embla.

- Når man overfører et stykke fra bokform til scene må man ta noen valg. Man må velge bort noe og finne et bestemt fokus. I denne oppsetningen har jeg stilisert det til Ask Burlefots sommermøte med Embla i en park, forteller Bergesen.

Rikholdig meny

Neste år har Riksteatret Den Nationale Scene i Bergen som samarbeidspartner, og derfra har man også «fått» stykket «Kunst», Yasmina Rezas internasjonal komediesuksess, her i regi av DNS-sjef Bjarte Hjelmeland. «Kunst» har turnépremiere på Stord 12. april.

På den øvrige vinter- og vårmenyen til Riksteatret står også barneoppsetningen «Ali Baba og de førti røverne», med premiere i Oslo 4. mars og turnépremiere i Kongsvinger 9. mars. Ti dager seinere får Øyvind Jørgensens danseforestilling «Eventyrdans» premiere i Oslo, med turnépremiere tre dager seinere, i Tromsø 22. mars.

Riksteateret byr også på en ny runde «Let It Rock!», hvor Frode Alnæs, Paal Flaata og medmusikere gjør en musikalsk reise gjennom rockens historie. Stykket får nypremiere i Namsos 16. januar.

Annonse
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus