Rihanna: «Rated R» (Def Jam/Universal)

Usensurert og skittent

Usensurert og skittent
Usensurert og skittent

<pVellyd av et moralsk forfall og 18 års aldersgrense på Rihanna sitt fjerde album. </p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fra talentkonkurranser på Barbados til Jay-Z protegé, salgstall i millionklassen, voldsoffer og moteikon. Hun har vært med på mye i løpet av sine knappe 21 år, den godeste Rihanna.

De siste par årene har hun støtt og stadig vært en sikker vinner både på all verdens dansegulv, og også i de mer emosjonelle stundene dagen derpå. «Rated R» er hennes fjerde album, og helt klart det mørkeste hun har levert i sin rakettkarriere.

Voldsepisoden med ekskjæreste Chris Brown ligger naturlig nok som en skygge over utgivelsen, og Rhianna skal ha kudos for å ha kastet offerrollen så ekstremt grundig på dør.

For der den forrige skiva, «Good Girl Gone Bad» gav et lite pekepinn, synes forvandlingen fra uskyldsren gladjente til skremmende tøff vixen; som ikke tar i mot dritt fra noen, nå fullendt. Ikledd lite annet enn piggtråd, djevelhorn og til nøds noen skinnreimer på kalde dager, reiser Rihanna seg som en slags it-jentens svar på fugl fønix opp fra asken av et turbulent privatliv for å synge med fornyet kraft.

Stemmen hennes har aldri vært bedre, og fem lag sort kajal ser ut til å funke på mer enn vampete, dampende hete bilder.

Krever mer av lytteren

Det dunkle estetiske utrykket siver på kledelig vis inn i nesten samtlige spor på «Rated R». Åpninssporet «Mad House» setter standarden for det som skal vise seg å bli en vellykket oppvisning av ekstrem forvandling.

Rihanna gir oss en advarsel i forkant «To those of you who think you can take it/We say welcome to the madhouse» og strammer grepet med «The Wait is Over» og ikke minst «Hard» (med gromgutten Jeezy) som legger attitudelista rett over Ri-Ris ektravagante lugg.

Ved et par anledninger tråkker Rihanna over i sine skyhøye hæler i form av overflødig tilbakefall til et mer glattpolerte utrrykk, en schizofreni «Rated R» hadde klart seg uten.

Selvfølgelig er det lett å ta seg selv i å lete etter gigahits på «Rated R», noe som ikke er unaturlig med en sjekkliste bestående av blant annet «S.O.S», «Disturbia» og selvfølgelig «Umbrella».

Det viser seg at «Rated R» krever mer av sin lytter enn den gjengse pop/r’n’b artist med iskaldt kalkulert hotness faktor. For joda, hittene er her, men maskert i kledelige lag av skitten synth og rockesmuss.

En velkommen ny vind i død r’n’b sjø

Som en storselgende artist på den kommersielle siden er Rihanna inne på noe veldig interessant med denne plata. Eller muligens mer presist, stjernelaget som lager musikken hennes er inne på noe veldig interessant. Lady Gaga med hennes skrudde verden, og innimellom også dronninga sjøl, Beyoncé, har peilet listepop inn på ny kurs med sterke singler snøret tett opp mot et distinkt estetisk uttrykk.

Likevel, noen generelt stor vilje til kunstnerisk sprell synes liten i disse rekkene. O’glede dersom artister som Rihannas like endelig våger seg inn i nye farvann. Ingen tvil om at damen selv har mange mørklakkerte negler med i spillet, men i umiddelbar nærhet bak den sterke kvinnen står et allstar låtskriver- og produsentlag toppet med rabbagaster som Ne-Yo, The-Dream, Christopher «Tricky» Stewart og StarGate.

Will.I.Am, allerede nevnte Young Jeezy og Slash trekkes også ned i den skitne, deilige søla, og det går mye i sex, generell ikke-kødd-med-meg samt en og annen russisk rullett. «G4L» (Gangster 4 Life) blir å trekke den strømpeholderen din litt langt Rihanna, men übersnanse «Rude Boy», er derimot ytterst kledelig. Så får noen andre ta seg av den moralske oppdragelsen til tenåringer verden over. Rihanna er visst en tapt moralsk sak, og godt er det.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus