- Det blir avgift på biodiesel

Biodieselavgiften bygger på feil forutsetninger, vedgår Per Olaf Lundteigen (Sp), men gir ingen åpning for annet enn at avgiften blir vedtatt. (Foto: Scanpix)
Biodieselavgiften bygger på feil forutsetninger, vedgår Per Olaf Lundteigen (Sp), men gir ingen åpning for annet enn at avgiften blir vedtatt. (Foto: Scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pRødgrønne politikere fjerner all tvil: Det blir avgift på biodiesel når Stortinget torsdag stemmer over statsbudsjettet.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Trondheim (NTB-Lars M. Hjorthol): Cato Kjølstad, leder i Norsk Bioenergiforening, kom med en siste appell til regjeringspartiene om å snu og ikke innføre avgift på biodiesel, da han mandag åpnet bioenergikonferansen i Trondheim.

Men de frammøtte rødgrønne politikerne toet sine hender.

– Jeg gidder ikke late som om jeg støtter dette forslaget. Men jeg vil heller ikke felle min egen regjering. Derfor vil jeg stemme for det jeg er mot, sa SVs Snorre Valen.

Øke innblanding

Avgiften bygger på feil forutsetninger, vedgikk Per Olaf Lundteigen (Sp), men ga ingen åpning for annet enn at avgiften blir vedtatt. Han luftet i stedet forslag om å øke omsetningspåbudet, innblandingen av biodiesel i vanlig diesel, fra 2,5 til 5 prosent fra nyttår.

Statssekretær Sigrid Hjørnegård (Sp) i Olje- og energidepartementet hadde den tunge oppgaven å forsvare avgiften overfor flere hundre representanter for bioenergibransjen. Avgiften ødelegger all lønnsomhet i biodieselproduksjon og skremmer dessuten vekk investorer fra andre grønne energiprosjekter, hevdet bransjerepresentanter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Ulogisk

Hjørnegård kunne ikke annet enn å gjenta argumentasjonen om at også biler som går på biodiesel sliter på veiene, og derfor må betale veiavgift. Men verken hun eller statssekretær Kjetil Lund (Ap) i Finansdepartementet kunne forklare logikken i at elbiler eller biler som går på gass eller bioetanol ikke blir pålagt samme avgift for veislitasje.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

EU-direktiv

Bransjeorganisasjonen Norsk Bioenergiforening la på konferansen fram en plan for hvordan bioenergi i ulike former kan brukes for å innfri kravene i EU-direktivet om fornybar energi.

Leder Cato Kjølstad etterlyste en helhetlig satsing fra politikerne og en tverrpolitisk opptrappingsplan som kan gi investorer tillit til stabile rammevilkår.

EUs fornybardirektiv gjelder også for Norge, men det skal forhandles med EU hvordan direktivet skal iverksettes i vannkraftlandet Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Statssekretær Sigrid Hjørnegård avviser at det er snakk om å «prute ned» kravene fra EU. Regjeringen legger opp til økt satsing på bioenergi, sier hun, og viser til at bioenergi skal bli et eget resultatområde hos Enova, som støtter miljøvennlige energiprosjekter.

Regjeringen legger også opp til å øke omsetningspåbudet for biodiesel til 5 prosent i løpet av 2010, koblet mot EUs kriterier for bærekraftig biodiesel, sier hun. (©NTB)