Avisenes inntekter i USA fortsetter å stupe

SLITER: New York Times er bare en av avisene som sliter på grunn av krisen i den amerikanske avisindustrien. Bildet er fra avisens trykkeri i Queens. (Foto: REUTERS / Shannon Stapleton / SCANPIX)
SLITER: New York Times er bare en av avisene som sliter på grunn av krisen i den amerikanske avisindustrien. Bildet er fra avisens trykkeri i Queens. (Foto: REUTERS / Shannon Stapleton / SCANPIX)
Artikkelen fortsetter under annonsen

<p- Det er bred enighet om at det verste er over, sier en talsmann for avisene. </p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Amerikanske avisers annonseinntekter sank med 28 prosent i tredje kvartal i år, sammenlignet med samme periode i fjor.

Fredagens tall fra The Newspaper Association of America, NAA, viser at amerikanske aviser tjente nesten 2,5 milliarder dollar mindre på annonser i juli, august og september i år i forhold til i fjor.

Dyp krise

For papiravisene sank de vanlige annonseinntektene med 29 prosent, mens inntektene fra rubrikkannonser sank med 38 prosent. For inntektene fra nettannonser var nedgangen 16,9 prosent.

Imidlertid er det nedgangen fra papiravisene som svir mest, fordi mens inntektene på papir ligger i milliardklassen, sørger nettinntektene kun for fortjeneste i millionklassen.

Dette er det 13. kvartalet på rad med nedgang i amerikanske avisers annonseinntekter.

Nettopp på grunn av de sviktende annonseinntekter, samt færre abonnenter og leserflukt til gratis internettsider, er den amerikanske avisindustrien i dyp krise. Situasjonen er så ille at Kongressen to ganger i år har arrangert høringer om aviskrisen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Ingen overraskelse

Presidenten i The Newspaper Association of America, John Strum, mener at resultatene fra tredje kvartal ikke er overraskende.

– Tallene er på linje med de fleste forventningene, skriver han på NAAs nettside.

– Det er ikke god sikt inn i 2010 og videre, men det er bred enigheten om at det verste er over, skriver Strum.

Rocky Mountain News og Seattle Post-Intelligencer er to av de største amerikanske avisene som har gått konkurs de siste månedene, ifølge AFP. Også Los Angeles Times og New York Times har hatt store økonomiske problemer de siste årene. (©NTB)