Miljøbevegelsen rasende på regjeringen

- Jens er den skitneste gutten i klassen, mener Bellona-leder Frederic Hauge (venstre). Foto: Scanpix.
- Jens er den skitneste gutten i klassen, mener Bellona-leder Frederic Hauge (venstre). Foto: Scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pMiljøbevegelsen er rasende på regjeringspartiene etter beslutningen om å innføre avgift på biodiesel.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Oslo (NTB-Svein Kristoffersen): - Jens er den skitneste gutten i klassen, sier Bellona-leder Frederic Hauge til NTB.

Natur og Ungdom hevder at vedtaket om avgift betyr kroken på døra for satsingen på miljøvennlig biodiesel i Norge.

Transportpolitisk rådgiver i miljøorganisasjonen Zero, Gøril Andreassen, karakteriserer avgiftsinnføringen som «absurd».

- Blank løgn

Hauge mener det er blank løgn når lederen i Stortingets finanskomité, Torgeir Micaelsen, sier at regjeringspartienes standpunkt betyr «styrket innsats for mer miljøvennlig drivstoff.»

- Når biodiesel blir 2-2,50 kroner dyrere per liter enn mineraldiesel, er det ingen som vil kjøpe den, slår han fast.

Han mener at forslaget om en ekstrabevilgning på 40 millioner kroner for å styrke satsingen på biodrivstoff er latterlig liten.

- Det er ikke en gang nok til sminke på liket. Jeg har aldri opplevd et vedtak som er med på å skape så stor politikerforakt. Det er feil å tro at SV og Sp skal slippe unna med å bevilge 40 millioner kroner ekstra, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hauge tror at avgiftsinnføringen er begynnelsen på slutten for det rødgrønne prosjektet.

- Økte utslipp

Natur og Ungdom mener at vedtaket er en elendig opptakt til klimamøtet i København fordi det etter deres mening er en oppskrift på økte utslipp.

Forslaget om økte bevilgninger på 40 millioner kroner, kaller organisasjonen patetisk.

- Med denne avgiften vil det bli færre grønne arbeidsplasser i Norge og færre vil fylle tanken med klimavennlig drivstoff. Disse 40 millionene vil ikke kutte utslippene fra veitrafikken. Det hjelper lite å ha kunnskap om biodiesel hvis ingen vil kjøpe det, sier fagmedarbeider i Natur og Ungdom, Kari Elisabeth Kaski.