Meny

Mindre bråk og forstyrrelser på skolene

Lærerne hadde i fjor mer kontroll med daglig knuffing, ukvemsord og løping i gangene enn for ti år siden. Foto: Colourbox.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I dag er det mindre bråk og forstyrrelser i timene på skolen enn for ti år siden, viser en undersøkelse fra Atferdssenteret.

Undersøkelsen er gjennomført på grunnlag av svar fra 65 barneskoler med 10.500 elever, 2.300 lærere og 2.500 foreldre i 21 kommuner.

Konklusjonen er at norske lærere har fått tilbake noe av autoriteten i klasserommene de siste årene. Lærerne hadde i fjor mer kontroll med daglig knuffing, ukvemsord og løping i gangene enn for ti år siden.

Men omfanget av den alvorligste problematferden, som vold mot lærere og hærverk, er ikke blitt endret siden 1998.

– Lærerne rapporterer at de ikke har nok kunnskap til å ta tak i de virkelig store atferdsproblemene. De oppgir at de oppfatter at cirka 4 prosent av elevene har alvorlige atferdsproblemer, 9 prosent har moderate problemer, mens det store flertallet, 86 prosent, har små eller ingen problemer, sier forsker Mari-Anne Sørlie ved Atferdssenteret til Aftenposten.

Undersøkelsen viser at det er store forskjeller mellom skoler, og at det ved skoler der det arbeides bevisst med sosiale ferdigheter, blir færre store atferdsproblemer og lettere integrering av elever med problemer i læringsmiljøet. (©NTB)

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus