- Det var helt uvirkelig

FULLT KAOS: Slik så kjøkkenet ut i denne leiligheten kort etter det voldsomme raset i Ålesund. (Foto: Brannvesenet)
FULLT KAOS: Slik så kjøkkenet ut i denne leiligheten kort etter det voldsomme raset i Ålesund. (Foto: Brannvesenet)
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pSlik så leilighetene ut etter rasulykken i Ålesund. </p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Raset i Ålesund

* Raset skjedde i 03.30-tiden onsdag 26 mars 2008.

* En fjellvegg raste ut og traff en boligblokk i Fjelltunveien.

* Blokken ble dyttet flere meter fram, og en brann ble utviklet.

* 20 mennesker befant seg i blokken på rastidspunktet.

* Raset krevde fem menneskeliv.

Kilde: Wikipedia.

OSLO (ABC Nyheter): - Det så ut som det hadde vært et jordskjelv. Alt lå hulter til bulter. I de nederste etasjene var det også delvis brent. I de øvre etasjene var fjellet kommet inn i leilighetene. Det var knuste møbler og flyttede vegger. Et veldig sterkt syn.

Slik beskriver beredskapsleder Børre Thorsen i Ålesund brannvesen redningsarbeidet i forbindelse med raset i Ålesund natt til 26. mars 2008. En fjellvegg bak Fjelltunveien 31 raste inn i boligblokken, og hele konstruksjonen ble dyttet flere meter fram.

Som Midtøsten

Nå kan ABC Nyheter vise brannvesenets eksklusive bilder fra leilighetene i Ålesund. Thorsen forteller at redningsarbeiderne opplevde situasjonen som uvirkelig.

- Det er helt uvirkelig. Det er det vi føler, sier han.

Han forteller at de fikk utarbeidet en liste hvor beboerne selv prioriterte de tingene som var viktige for dem. En del av tingene ble til og med tegnet inn på en plantegning for å anvise posisjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Der hvor det var nødvendig kunne vi bruke tegningene rent taktisk, sier Thorsen.

Samarbeid

Han forteller at redningsarbeidet ble gjort i tett samarbeid med beboerne i blokka.

- Det var viktig å trå varsomt. Dette var folk som kanskje savnet sine nærmeste, men samtidig måtte vi redde verdier som kan oppfattes som uvesentlige i denne sammenhengen. Men jeg mener vi fant en god balanse, sier Thorsen.

Han mener restverdiredningen var viktig for de som opplevde ulykken.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det var viktig å få dem involvert. Vi fikk tatt ut ting som var viktig for dem der og da, sier Thorsen.

Takknemlige

Planleggingsfasen av verdiredningen begynte allerede før alle savnede var tatt ut av bygget. Ove Brandt, som er fagsjef i Redningsverditjenesten, sier til ABC Nyheter at folk som opplever ulykker er svært takknemlige for å få igjen personlige eiendeler.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- I første omgang står det om liv og helse. Men det handler om at livet skal gå videre for de overlevende. Da er det viktig at ikke alle bånd er kuttet bak deg. Har du bare penger i hånda er det ikke mye å gå videre på. Vi bryr oss ikke om hvitevarer eller dyre møbler, men veldig mange ønsker å beholde det de har et forhold til. Det holder ikke med 200 kroner til nye filmruller hvis man har mistet bildene fra barndommen, sier Brandt.

Han forteller at de involverte i ulykker ofte etterspør pc-er, smykker, kunst og annet arvegods.

- I Ålesund var det veldig spesielt, fordi bare vi kunne gjøre jobben med å redde verdiene. For noen var den jobben uvurderlig. Det står ikke mellom liv og død, men det gir et bedre liv for mange. Det blir en støtte i en vanskelig fase, sier fagsjefen.

God planlegging

Thorsen påpeker at mange av de involverte i Ålesund-ulykken satte pris på at personlige verdier ble reddet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- De ga uttrykk for at det var viktig for dem, og mange sa at det var det som skulle til for at de kunne ta et steg videre, sier beredskapslederen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Thorsen forteller at redningsarbeidet i Ålesund var nøye planlagt.

- Vi hadde møter med beboere i blokka før vi var ferdige med å søke etter alle de savnede. Da fikk vi kartlagt hvilke ønsker de hadde om sine eiendeler. Vi hadde også møte med RVR sentralt, som igjen tok kontakt med forsikringsselskapene, sier han.

Deretter ble det utarbeidet en sikkerhetsprosedyre for mannskapene, før brannvesenet begynte redningsarbeidet. Mannskapene fikk også en kort opplæring i redningsarbeidet. Ifølge Thorsen fikk brannvesenet også hjelp av private skadesaneringsselskaper og flyttebyråer til spesialutstyr.

- Vi begynte ikke selve redningsaksjonen før alle de savnede var ute av bygget, men redningen ble planlagt tidlig.