Han skal berge Skiforbundet

STJERNE: Skiforbundets nye sjef skal få inn mer penger på å selge Petter Northug & Co. Satsningen på topputøverne og de nest beste kostet forbundet hele 84,5 millioner i fjor. Foto: Scanpix.
STJERNE: Skiforbundets nye sjef skal få inn mer penger på å selge Petter Northug & Co. Satsningen på topputøverne og de nest beste kostet forbundet hele 84,5 millioner i fjor. Foto: Scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pReklamemannen Bård A. Amundsen må få mer for Petter Northug jr.& Co. for å få Skiforbundet på glid igjen. </p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter at forbundet mistet titalls millioner i årlige spilleautomatinntekter, har de slitt med elendige resultater og berget seg ved å bruke av egenkapitalen.

Automatforbudet kom sommeren 2007, og det året ble aktivitetsresultatet før finans minus 10,9 millioner kroner. I fjor tapte Skiforbundet hele 39,3 millioner, og har i 2009 måtte kutte ti millioner i kostnader.

Les også: Skitopp fikk million-fallskjerm

- I rute

I august begynte tidligere Gazette-sjef Bård A. Amundsen som generalsekretær.

- Vi har virkelig klart å knipe inn, og skal være i god rute til 2010. Vi har kuttet masse i sentraladministrasjonen, mens toppidrettssatsningen er helt urørt, sier Amundsen til ABC Nyheter.

Rundt 30 prosent av sentraladministrasjonen har forsvunnet i år, bekrefter de ansattes representant i Skiforbundets styre, Ingvild Bretten Berg. Sluttpakker er blitt brukt for å redusere staben.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Dette har vært en styrt prosess, der alt har gått etter boken og ledelsen har spilt på lag med de ansatte, forteller hun.

Stjernene skal berge forbundet

Nå er det er Petter Northug og de andre skiessene som skal berge fremtiden. I fjor kom det inn vel 82 millioner fra sponsorene, arrangementer og fra salg av TV-rettigheter. Rundt 50 av disse millionene er det sponsorer som skyter inn. Til sammenligning fikk Brann inn 86,8 millioner i markedsinntekter da fotballklubben endte på åttendeplass i fjor.

- Er de kommersielle inntektene høye nok for en såpass medieeksponert idrett?

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Nei, det er ikke nok i det hele tatt. 150 millioner er nok potensialet på kort sikt, og jeg tror vi kan klare 100 millioner allerede i år, sier Bård A. Amundsen.

For lite i forhold til fotball

Han mener skiidretten får inn altfor lite fra markedet sammenlignet med fotballen, og venter et «betydelig underskudd» også i år. Planen har lenge vært å ikke tape penger mer fra 2011-2012. Men:

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Jeg tror vi kan klare det allerede neste år. Vi skal blant annet reforhandle TV-avtalene fra midten av 2010, og det bør gi en en god vekst, forklarer forbundets nye generalsekretær.

- Har den kommersielle jobben blitt gjort for dårlig de siste årene?

- Det er vanskelig for meg å si. Men det er jo en grunn til at jeg er her som har en kommersiell og ikke idrettslig bakgrunn. Det er klart med såpass store automatinntekter så har det strengt tatt ikke vært nødvendig å jobbe så mye kommersielt. Men nå er hverdagen annerledes.


Skiforbundets egenkapital ved inngangen av 2009 var 135,2 millioner, ned fra 167 millioner året før.