Meny

- Ikke særlig smakfullt

REAGERER: Direktør i Datatilsynet Georg Apenes reagerer på praksisen med videreformidling av navn og adresser fra medlemslister. (Foto: Scanpix)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Georg Apenes refser salg av medlemslister.

(ABC Nyheter): - Det kan godt være man juridisk ikke gjør noe galt når navn og adresser gis videre, men det er ikke særlig smakfullt, sier Datatilsynes leder Georg Apenes til ABC Nyheter.

De norske Bokklubbene solgte ifølge Forbrukerombudet en liste med 8000 navn til bruk i direkte reklame for firmaet Allfoto. Med på listen var navn til flere tusen barn. Bokklubbene fikk krass kritikk av Forbrukerombudet.

Etter ABC Nyheters sak om salget av medlemslister, reagerer nå Datatilsynets leder på bransjens framgangsmåter.

- Det er en upresis måte å gjøre det på. Jeg mener man aktivt skal gi sitt samtykke til at opplysningene selges videre, sier Apenes.

Hva mener du? Er det greit at abonnementstjenester eller foreninger og lag selger ditt navn og din adresse? Diskutér nederst i saken.

Få forpliktelser

Kim Ellertsen, leder i juridisk avdeling i Datatilsynet, sier til ABC Nyheter at virksomheter som har et medlemsregister har lov til å selge listene videre.

- Det eneste de er forpliktet til er å oppgi kilden på hvor informasjonen kommer fra, samt å kontrollere opp mot reservasjonsregisteret. Har man reservert seg, skal navn og adresse ikke selges, sier Ellertsen.

Han forteller at Datatilsynet er tydelige på at virksomheter må informere sine kunder godt.

- Man må kunne være abonnent i en klubb eller medlem i en forening uten å få reklame fordi man velger å være abonnent eller medlem, påpeker Ellertsen.

De norske Bokklubbene ønsker å presisere at de aldri selger adresser, men at de inngår bytteavtaler med virksomheter i beslektede bransjer.

Vanlig praksis

Ifølge bokklubben er dette vanlig praksis i slike bransjer.

- Vi trenger aktivt samtykke fra medlemmene for å gi ut epostadresser og mobilnumre, men dette bytter vi ikke med noen. Vi bytter postadresser, men der er loven annerledes. Der kreves det ikke samtykke, sier direktør for salg og marked Astrid Rygnestad i De norske Bokklubbene til ABC Nyheter.

Hun understreker at de er svært nøye på å følge loven.

Informasjonsdirektør Marit Borkenhagen i De norske Bokklubbene sier deres erfaring er at medlemmene er godt kjent med at man kan reservere seg mot videreformidling av navn og adresser.

- Mange av våre medlemmer har selv meldt seg inn i Bokklubben fordi de har fått et adressert innmeldingstilbud som resultat av bytteavtale med andre, skriver hun i en e-post til ABC Nyheter.

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus