Meny

Forfatterrollen under press

Forfatter Fay Weldon er i Norge. Foto: Heiko Junge / SCANPIX

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ingen vil lese om gamle kvinner og dystopi er utrendy. Ikke rart Fay Weldon er bekymret.

Den prisbelønte forfatteren med om lag 30 romaner på samvittigheten siden debuten i 1967 har fått føle bokbransjens hardere klima på kroppen. Weldons gamle forlag sa nei til hennes siste roman «Chalcot Crescent».

- Redaktøren ble overkjørt av markedsavdelingen som fastslo at ingen var interessert i å lese om «gamle» kvinner over 30 år. Dessuten var en dystopisk skildring som «Chalcot Crescent» alt annet enn trendy. Dystopi var gått ut på dato, fikk jeg høre, smiler Fay Weldon .

Løsningen ble at Weldon, som fikk sitt internasjonale gjennombrudd med «En hunndjevels bekjennelse» i 1984, tok manus under armen og oppsøkte et annet forlag. Der fikk hun napp, slik at «Chalcot Crescent» ble gitt ut i hjemlandet for en måned siden.

Stakkars stemor

I Norge er Weldon aktuell med en annen bok, «Stepmother’s Diary» som nå foreligger i norsk språkdrakt som «Stemorens dagbok».

-Det er historien om en ondskapsfull stedatter, og hvordan en stemor gjør sitt aller beste for å passe inn i sin nye familie, forteller Fay Weldon om sin nye roman. Mer om den kommer hun sikkert til å snakke i kveld i Litteraturhuset, hvor hun skal samtale med Gerd Brantenberg om sitt forfatterskap og dagens utfordringer for likestilling og kvinnekamp.

Men allerede mandag ga hun, på et seminar i Oslo, uttrykk for at den store utfordringen for bokbransjen handler om økt kommersialisering.

- Den frie forfatterrollen er under angrep. Markedet har fått større makt, og forfatterne utsettes for et direkte og indirekte press for å tilpasse sitt forfatterskap i en mer markedsvennlig retning. Vi kan fort få en situasjon hvor forfattere bedriver selvsensur for å sikre sin posisjon, hevder Weldon.

Markedet bestemmer

Fay Weldon forteller hvordan hennes bestefar, som også var forfatter, på et tidlig tidspunkt innprentet i henne at «forlaget er forfatterens naturlige fiende», siden forleggere og forfattere ikke alltid har samme interesser. Det er likevel først de siste 10-15 årene at hun mener «fiendebildet» har trådt tydeligere fram.

- Og det handler ikke så mye om redaktørene, som om markeds- og salgsavdelingen i forlagene. De har fått mye større makt, noe som har resultert i større satsing og fokus på bestselgertitler. Samtidig har den økonomiske maktkonsentrasjonen i bokbransjen ført til at antall små og uavhengige bokhandler har gått kraftig ned. Og det kan på sikt true forfatterens frie rolle, mener Weldon.

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus