64 stasjoner kan bli nedlagt

KOSTER FOR MYE: Jernbaneverket innrømmer at det koster for mye å utbedre de minste stasjonene til å tilfredsstille de nye sikkerhetskravene. (Foto: Scanpix)
KOSTER FOR MYE: Jernbaneverket innrømmer at det koster for mye å utbedre de minste stasjonene til å tilfredsstille de nye sikkerhetskravene. (Foto: Scanpix)

<pNye sikkerhetskrav truer de små togstasjonene. </p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

64 togstasjoner i Norge trues av nedlegging på grunn av nye sikkerhetskrav. Lengre tog betyr at plattformene også må bli lengre, men Jernbaneverket prioriterer ikke de små stasjonene.

- Vi ser at på stasjoner med lav trafikk blir forlengelse av plattformene dyrt i forhold til antall reisende. Derfor vil vi prøve å få dispensasjon ved å ta i bruk andre tiltak for å ivareta sikkerheten, og mener vi kan spare opptil 400 millioner kroner på det, sier fungerende informasjonsdirektør Ann-Kristin Endal i Jernbaneverket til NRK.

Dersom dispensasjonene ikke godkjennes er det en fare for at stasjonene må stenges. Det innrømmer også Endal.

- Det er jo selvfølgelig en fare for at stasjonen må stenges, flyttes eller at vi må tilby andre transportmidler for å frakte passasjerer til nærliggende stasjoner, sier hun, og understreker at hver stasjon vil bli vurdert individuelt.

Stasjoner som har trafikk med under 10.000-15.000 reisende i året regnes som små. 64 stasjoner har denne betegnelse.

Det er Statens jernbanetilsyn som mener det er en sikkerhetsrisiko at togene er lengre enn stasjonens plattform. Med de nye, lange togene frykter de at passasjerer skal skade seg når de går av togene utenfor plattforme.

Jernbaneverket planlegger å bruke 680 millioner kroner på ombygginger fram til 2019.

Personvernpolicy