Så langt fantasien rekker

Så langt fantasien rekker
Så langt fantasien rekker

<pInnfrir årets store hype til forventningene?</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Scribblenauts
Utvikler:
5th Cell
Utgiver:Warner Bros Interactive
Aldersgrense:12+
Sjanger:Puzzle
Plattform:Nintendo DS

Scribblenauts har vært årets store hype på spillblogger verden rundt. Det innovative utgangspunktet for Scribblenauts virker utrolig lovende og ironisk nok er det ikke den nyskapende siden av spillet som skader spillopplevelsen.

Scribblenauts går ut på å hjelpe karakteren Maxwell til å løse oppgaver ved å styre ham rundt i en 2D-spillverden og gi ham tilgang til gjenstander ved å skrive dem på skjermen med styrepinnen. Det utrolige med spillet er at du faktisk kan skrive nesten hva som helst og det dukker opp, klart til å brukes. Nyttige og unyttige objekter som oljeplattform, hammerhai, partikkelakselerator, sort hull og til og med Gud er bare noen klikk unna.

Det må sies at jeg har veldig lyst til å like dette spillet og prøver derfor å legge vekt på lyspunktene som faktisk finnes. Jeg kan derfor like godt gjøre unna de to store ankepunktene først.

Frustrerende mangler

Spillet begynner fint nok med lette oppgaver der en enkelt gjenstand gjerne gir deg løsningen. Det første problemet melder seg når du blir avhengig av at spillets fysikkmotor spiller på lag, for det gjør den nesten aldri. Gjenstander oppfører seg for så vidt som forventet hver for seg, men når de skal agere med hverandre, spretter de gjerne umotivert rundt og blir direkte uforutsigbare.

Det andre problemet kommer tydelig frem når man blir nødt til å gjøre flere handlinger raskt. Det å kontrollere alt utelukkende med styrepinnen blir etter hvert en ganske frustrerende affære, der man ofte bommer slik at Maxwell for eksempel hopper ut i vannet der en hai venter, i stedet for trykt over til andre siden slik man hadde tenkt.

Imponerende innovativt

Nå som problemene er unnagjort, må spillet få fortjent skryt for den enorme innovasjonen som ligger i det er å kunne løse oppgavene på et utall forskjellige måter. Trenger du å fly fra et sted til et annet kan du for eksempel velge mellom vinger, jetpack, luftballong, helikopter, fly og så videre. Det er bare å skrive inn ordet med styrepinnet så dukker gjenstanden opp. Man har hørt det mange ganger før i forbindelse med diverse spill, men denne gangen er det faktisk virkelig bare fantasien som setter grenser. Og jo bedre fantasi du har, jo morsommere blir det.

En egen fri modus, gir deg mulig til å teste ut for eksempel hvem som vinner i et slagsmål mellom en minotaur og et ismonster. Vinneren kan du jo sette opp mot for eksempel en vampyr eller en ninja. Mulighetene er enorme.

Det skal sies at oppgavene man skal løse, ikke alltid inviterer til eksperimentering. Ofte er det lett å falle tilbake til de samme utprøvde løsningene med for eksempel tau, vinger og sort hull. Dermed må man ta et visst ansvar selv og eksperimentere for at spillet skal holde på underholdningsverdien.

Spillet skal også ha skryt for det visuelle utrykket. Alt har preg av strektegninger, og sammen med de morsomme og samtidig utrykksfulle animasjonene, understreker dette spillets lekne atmosfære.

Musikken er også et lyspunkt med fine lette melodier som heldigvis ikke bidrar til frustrasjonen som oppstår av overnevnte årsaker.

Mye innhold

Spillet inneholder to hovedmoduser. I «Challenge» skal du alltid løse en utfordring for å komme videre. I «Action» derimot skal du bare forsøke å komme deg til målet som alltid er en stjerne. Hver av modusene innholder over hundre brett fordelt på 10 verdener. Dette burde være nok å bryne seg på for de aller fleste. I tillegg har du mulighet til å lage dine egne brett ved hjelp av den innebygde editoren og dele dem med andre lokalt eller over nettet.

Klarer du å se bort fra de tidvis alvorlige problemene med styring og fysikk, så gir dette spillet deg timesvis med fantasifull moro og uante muligheter for eksperimentering. Dermed er det bare å håpe på at 5th Cell lager en oppfølger der de tekniske problemene blir luket ut, for da hadde man stått igjen med noe nær det perfekte «puzzle»-spillet.

Personvernpolicy