Solgte lister med barnenavn

FÅR KJEFT: De norske Bokklubbene solgte 8000 adresser og navn - flere tusen av dem til barn. Forbrukerombudets nestleder Gry Nergård raser (Foto: Faksimile / Forbrukerombudet)
FÅR KJEFT: De norske Bokklubbene solgte 8000 adresser og navn - flere tusen av dem til barn. Forbrukerombudets nestleder Gry Nergård raser (Foto: Faksimile / Forbrukerombudet)

<pFlere tusen barn fikk direktesendt reklame.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(ABC Nyheter): De norske Bokklubbene solgte 8000 navn og adresser fra sine medlemslister til foto-firmaet Allfoto. Flere tusen av dem var til barn, som mottok direktesendt reklame i begynnelsen av oktober. Forbrukerombudet raser.

- Vi ser veldig alvorlig på denne saken, sier nestleder Gry Nergård i Forbrukerombudet til ABC Nyheter.

Veldig strengt

For få dager siden sendte Forbrukerombudet et brev til De norske Bokklubbene, hvor de understreket alvorlighetsgraden.

- Det er et veldig strengt brev, hvor vi forklarer at de har brutt en helt klar regel. Dersom de ikke klarer å rydde opp risikerer de overtredelsesgebyr, sier Nergård.

En slik bot har aldri før blitt gitt i Norge.

- Det er aldri gjort før, og det er ikke sagt noe om hvor stort det kan være. Men det vil svi, understreker Nergård.

Kontrollerte 300 adresser

De norske Bokklubbene solgte 8000 adresser, men bare 300 kontrollert. Dermed fikk flere tusen barn tilsendt et brev fra Allfoto med tilbud om å bestille fotokalendere, ifølge brevet fra Forbrukerombudet.

- Hvorfor er dette et problem?

- Det er to ting vi reagerer på. For det første er medlemslistene med barns navn og adresser håndtert lemfeldig. Hvis de skal selge sånne lister får de for Guds skyld selge foreldrenes navn. Og så reagerer vi på at reklamen er sendt direkte til barna, svarer Nergård.

«Forbrukerombudet ser alvorlig på at dere har solgt adresselister på barn som er medlem av bokklubben til en annen næringsdrivende», heter det i brevet ombudet har sendt til De norske Bokklubbene.

Tar ansvaret

Nergård forteller at bokklubben har påtatt seg ansvaret for feilen, men også sanksjoner mot Allfoto kan bli vurdert - dersom Forbrukerombudet ser seg nødt til å ta i bruk sanksjoner.

Forbrukerombudet har fått inn flere klager fra foreldre. Nergård forteller at noen klaget på at barna deres fikk direkte reklame. Andre igjen opplevde at reklamen sendt til barna var en måte å formidle reklame til foreldre som har reservert seg mot slikt.

- Vi vil for all del unngå at man bruker barna som inngangsbillett for å nå foreldrene og hele familien, sier Nergård.

Beklager

De norske Bokklubbene legger seg flate og beklager feilen.

- Det er blitt gjort en feil i forbindelse med utplukk av adresser, og det beklager vi. Det skulle aldri vært gitt bort adresser til barn, sier informasjonssjef Marit Borkenhagen i De norske Bokklubbene til ABC Nyheter.

Hun forteller at bokklubben nå har gjennomgått sine rutiner, og understreker at de også tok kontakt med Forbrukerombudet så snart de ble kjent med feilen.

- Vi ønsker ikke at dette skal skje. Det er ikke bare uheldig for de som får en henvendelse, men også veldig dumt for både samarbeidspartnerne våre og oss selv, sier Borkenhagen.

Bryter med loven

Ifølge Forbrukerombudet bryter praksisen med å sende ut barnas navn og adresser med flere paragrafer i Markedsføringsloven. For det første er det ulovlig med direkte oppfordringer til barn om selv å kjøpe, eller overtale foreldre eller andre voksne til å kjøpe, annonserte produkt til seg i reklame (§20).

Fremgangsmåten bryter også med reglene for urimelig handelspraksis (§6), ifølge Forbrukerombudet.

Allfoto skriver i en epost til ABC Nyheter at de beklager det inntrufne.

- Dette er noe vi tar veldig alvorlig, selv om vi er uskyldige i denne situasjonen. Jeg har selv små barn, og jeg forstår at foreldrene er opprørte, skriver Christina Holmstedt i Allfotos markedsavdeling.

Personvernpolicy