Millionene ruller inn for TV-aksjonen

GIVERGLEDE: Jens Stoltenberg og regjeringen bidro med 35 millioner kroner i søndagens TV-aksjon. Foto: Scanpix
GIVERGLEDE: Jens Stoltenberg og regjeringen bidro med 35 millioner kroner i søndagens TV-aksjon. Foto: Scanpix

<pCAREs pengehaug vokste fort under TV-aksjonen søndag. Regjeringen bidro med 35 millioner.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Da klokka passerte 22.45 søndag, hadde over 165 millioner kroner kommet inn til årets TV-aksjon. Rundt 100.000 bøssebærere var søndag i sving for å samle inn penger til CARE Norge.

Statsminister Jens Stoltenberg (Ap) og regjeringen ga 35 millioner kroner.

– Kvinner og jenter rammes hardest av fattigdom, nød og diskriminering. Og vi vet at kvinner ofte er nøkkelen til endring. Kvinner bruker penger på mat, helsetjenester og utdanning for hele familien. Derfor er det viktig å støtte kvinner, sier Stoltenberg.

Stor giverglede

– Dette er utrolig gøy. Det går veldig bra, og vi har fått rapporter fra bøssebærerne om stor giverglede rundt om i landet, sier generalsekretær Marte Gerhardsen i CARE Norge til NTB.

Omkring 7.000 frivillige har den siste måneden jobbet for å få alt på plass til aksjonen, og søndag var det flere steder overskudd på folk som ville gå med bøsse.

Kronprins Haakon er TV-aksjonens høye beskytter, og sier han har stor tro på den måten CARE jobber på.

– Jeg er stolt av at vi klarer å mobilisere så godt over hele landet en gang i året for en god sak, sier kronprinsen til NRK.

– Kan hjelpe flere

– Uansett hva beløpet kommer på har dette vært en kjempesuksess. Det er fantastisk at vi nå vil kunne hjelpe veldig mange flere, sier CARE-sjef Gerhardsen.

CARE er en av verdens største hjelpeorganisasjoner. Pengene fra TV-aksjonen går til kvinner og jenter, fordi

CARE mener dette er den mest effektive måten å drive bistand på. Gjennom CARE kan kvinnene delta i spare- og lånegrupper, små, lokale sparebanker som eies og drives av kvinnene selv. Her får de blant annet verdifull organisasjonserfaring.

Gerhardsen håper kampanjen har gitt folk et nytt inntrykk av hva bistand er og vist hva fattige mennesker kan få til hvis de får muligheten. (©NTB)

Personvernpolicy