- Dette er høl i hue

MOTSTAND: Oljeleting utenfor Jan Mayen er kontroversielt. Natur og Ungdom-leder Ingeborg Gjærum mener Olje- og energiministeren er på ville veier. Foto: Hans Henrik Torgersen.
MOTSTAND: Oljeleting utenfor Jan Mayen er kontroversielt. Natur og Ungdom-leder Ingeborg Gjærum mener Olje- og energiministeren er på ville veier. Foto: Hans Henrik Torgersen.
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pOljeleting utenfor Jan Mayen er som skattejakt, mener lederen for Natur og Ungdom.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

JAN MAYEN (ABC Nyheter): Ingeborg Gjærum, leder av Natur og Ungdom, ble forbauset og forbannet da Terje Riis-Johansen midt i valgkampen annonserte at man ville lete etter olje utenfor Jan Mayen. Etter å ha besøkt den lille øya har ikke forbauselsen lagt seg. I det hele tatt.

- Etter å ha sett forholdene her skjønner jeg at oljenæringen ikke er maks gira. Med så store utfordringer så skal det litt til for å få noe til å lønne seg. Det er helt høl i hue å bruke masse politisk ressurser og økonomi på å få dette gjennom, mener hun.

Den plutselige annonseringen av leteplanene har også fått henne til å tvile på Norges retning i klimakampen.

- Jeg skjønner ikke helt hvor de vil. Det vil ta så mange år før et slikt felt er i produksjon, hvis man finner noe, at man allerede kan snakke om at løsningen på oljeavhengigheten kan være funnet. Det er et skattejaktpreg over det hele, sier hun til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Akkurat det poenget er Olje- og energiminister Terje Riis-Johansen enig i.

Beerenberg, vulkanfjellet, sett fra den gamle metrologistasjonen. Foto: Hans Henrik Torgersen.Beerenberg, vulkanfjellet, sett fra den gamle metrologistasjonen. Foto: Hans Henrik Torgersen.

- Det er jo et poeng, det er jo snakk om å lete etter noe, sier han.

50 mil til alt

Den norske utposten ligger mildt sagt utilgjengelig til. Det er 800 kilometer til norsk fastland, 500 til Island og det samme til den øde østkysten av Grønland. Det finnes ingen havn på øya, og flyforbindelsen til Norge er ofte dagesvis forsinket på grunn av dårlig vær. Nøyaktig hvordan man ser for seg å bygge opp et praktisk fungerende oljevern, eller for den del en evakueringsmulighet for folk på kommende olje- eller gassrigger er det foreløpig ingen som har svar på.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen


- Plasseringen av Jan Mayen på kartet har både fordeler og ulemper. Når det gjelder oljen utenfor Lofoten, så er jo problemet at det ligger for nært land. Nå ligger den altså for langt unna land. Vi skal huske på at mye kan skje på teknologisiden på de 20 årene det vil ta før man eventuelt vil drifte et funn, sier statsråd Terje Riis-Johansen til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tøffe forhold

Nestleder i Bellona, Marius Holm, sammen med statsråden og lederen for Natur og Ungdom. Foto: Heiko Junge/Scanpix.Nestleder i Bellona, Marius Holm, sammen med statsråden og lederen for Natur og Ungdom. Foto: Heiko Junge/Scanpix.

Under briefingen som deltakerne på turen fikk forklarte sjefen for Forsvarets logistikkavdelings stasjon på Jan Mayen, oberstløytnant Ole Øiseth, hvordan det tøffe været ofte gjør det vanskelig å komme til øya, både fra havet og fra lufta. Men han mener en mulighet en helikoptertransport fra Island eller Grønland.

Avstanden på 50 mil gjør at det er helt i yttergrensen av hva de helikoptrene som brukes i Nordsjøen kan klare. Fylling av drivstoff på Jan Mayen vil være helt nødvendig. Været er også et problem.

Må lande

- Et helikopter kan tåle mye hardere vind en et fly, og selv om jeg ikke har noen konkrete tall på det, så vil jeg anslå at det 80 prosent av tiden vil være mulig å lande med helikopter her, sa Øiseth til statsråden og hans følge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

80 prosent av tiden vil si at det i løpet av et år er 73 dager der helikopter ikke kan lande på Jan Mayen.

Skepsis til sjansen for store funn har også gjort at oljenæringen selv ikke akkurat har hoppet i taket med tanke på å lete olje i havområdet mellom Island og Jan Mayen. Ingen har slått til på det tilbudet Island har ute nå. Det skyldes riktignok at utformingen av tilbudene heller ikke ligner på noe av det oljeselskap er vant til noen andre steder i verden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Jeg mener vi må lete raskt og effektivt, for å finne ut om det er noe der. Hvis man kan utelukke det, så er man ferdig med saken. Hvis ikke må man selvsagt utrede mer, og gå over fra seismikk til prøveboring. Men da også kan man ganske raskt finne ut om det er noe å gå videre med, sier Per Terje Vold i OLF.

- Vil ikke tape

Han understreker at hvis funnene skulle være svært store, så er det nesten ingen begrensinger i innovasjonen oljenæringen vil ta i bruk for å få tak i ressursene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Hvis det er stort nok, så får man det opp, sier han.

Nettopp det er hva Ingeborg Gjærum og Natur og Ungdom er redde for. Selv om det i disse dager utredes en verneplan for hele Jan Mayen, der det blant annet finnes 300.000 sjøfugl, frykter hun at den ikke vil bli tatt hensyn til, hvis pengene er store nok.

- Derfor vil vi absolutt ikke tape denne kampen, sier hun.

Også statsråden er enig i det, at jo større funnet er, jo større vil presset bli for å ta opp oljen.

- Men det må ikke bli slik at frykten for kunnskap, gjør at vi ikke søker mer kunnskap. Det må gå an å undersøke om det faktisk er oljeressurser i dette området.

Jordskjelv vanlig

Selv om Jan Mayen huser en aktiv vulkan, så er utbruddene sjeldne. De to siste kom i henholdsvis 1970 og 1985. Utbruddet i 1970 var størst, og da så man lavaen renne nedover nordsiden av øya. Begge gangene ble mannskapet på øya evakuert, selv om det ikke var fare for liv.

Jordskjelv er også vanlig på vulkanøya. Det siste kom sist mandag, og hadde en styrke på 4,6 på richters skala.