15.900 drept i trafikken på ti år

Fem personer døde i en ulykke i Eiksundtunneleni juni i år. Totalt har nesten 16.000 har mistet livet i trafikkulykker i Norden de siste ti årene. (Foto: Scanpix)
Fem personer døde i en ulykke i Eiksundtunneleni juni i år. Totalt har nesten 16.000 har mistet livet i trafikkulykker i Norden de siste ti årene. (Foto: Scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pDe siste 10 årene har 15.900 omkommet i trafikken i Norden.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det tilsvarer nesten alle innbyggerne i Kongsvinger.

Hver dag dør det gjennomsnittlig fire personer på veiene i de nordiske landene. Samtidig blir 44 alvorlig skadd.

Opplysningene er hentet fra rapporten ”How far from Zero?” en gjennomgang av trafikksikkerheten i Norden, fra European Transport Safety Council (ETSC).

Sverige best

Til tross for det høye antallet drepte i trafikken, trekkes de nordiske landene frem som å være blant de mest trafikksikre i Europa. Malta er det aller sikreste landet å ferdes i trafikken i. Imidlertid følger Sverige og Nederland tett på, med 48 trafikkdrepte per million innbyggere i fjor.

Ser man på de nordiske landene, ser den videre listen slik ut: Norge med 52 drepte, Island med 63, Finland med 67 og Danmark med 68 drepte per million innbyggere.

Men avstanden ned til de øvrige europeiske landene blir stadig mindre. Det skyldes at de forbedrer sikkerheten i et langt høyere tempo enn Norden.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Åtte av ti dødsulykker unngås

Møteulykker står for 40 prosent av ulykkene.

Det er gjennomført svenske forsøk med midtrekkverk, og tallenes tale var klare: antallet dødsulykker ble redusert med 80 prosent.

Organisasjonen peker også på at det omkommer flere per milliard kjørte kilometer på norske motorveier med midtdelere, enn på tilsvarende nordiske veier. Hvorfor det er slik blir verken begrunnet eller forklart.

Det understrekes også at tallmaterialet konklusjonen bygger på, er lite. ETSC ber imidlertid norske veimyndigheter kartlegge hvorfor det skjer flere ulykker på våre motorveier, og iverksette tiltak for å redusere ulykkene

Et trafikkdødsfall koster samfunnet 23,3 millioner kroner og en hardt skadd koster 6,3 millioner.

88 personer ble drept og over 200 alvorlig skadd i fjor. Til sammen beløper ulykkene seg på 28 milliarder kroner årlig, viser beregninger gjort av Transportøkonomisk institutt.